Вівторок, 21.05.2024, 20:53
Вітаю Вас Гість | RSS

Талашко О.А. - вчитель Луцької ЗОШ №13

Категорії розділу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 35
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Система уроків за повістю Ч.Діккенса "Різдвяна пісня в прозі"

Тема: Чарльз Діккенс (1812–1870). «Різдвяна пісня в прозі». Подорож у часі й просторі Скруджа.

Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю Чарльза Діккенса, з історією створення повісті «Різдвяна пісня у прозі»; навчати школярів стежити за авторською думкою у творі; донести до дітей суть гуманістичних ідеалів письменника;

розвивати асоціативне мислення школярів, спостережливість, навички виразного читання, уміння слухати та робити висновки з прочитаного і почутого;

виховувати неприйняття байдужості та жорстокості, викликати бажання робити добро; виховувати інтерес до вивчення зарубіжної літератури, любов та повагу до людей.

Обладнання: портрет Ч.Діккенса, слайд-презентація «Чарльз Діккенс», фрагмент мультиплікаційного фільму «Різдвяна історія», музика Леонтовича «Щедрик», ілюстрації до повісті.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Епіграф: «… цей день найкращий в цілому році; добрий, веселий, ласкавий,

привітний день! Єдиний з усіх довгих днів, коли всі вузькі серця

ширшають, єдиний день, коли всіх бідніших людей вважають за

своїх товаришів у житті, а не створіннями іншої породи…

воно мені дало добро і буде ще його давати; я славлю його…»

Ч.Діккенс

Хід уроку

І. Організаційний момент. Створення ситуації успіху

Добрий день діти і гості. Доля іноді дарує нам чудові подарунки. Думаю, наша сьогоднішня зустріч – це теж своєрідний подарунок. У нас є прекрасна нагода добре попрацювати на уроці і отримати від цього задоволення.

ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду й опорних знань.

Діти, скажіть, будь ласка, а чи замислювалися ви над питанням, чи легко бути справжньою людиною.

Так. Це нелегко у нашому житті. Людина працює, переймається повсякденними проблемами, інколи страждає... Але існують особливі дні, коли людина зупиняється, перехоплює дух, замислюється. Найчастіше цими днями є свята.

- Скажіть, а якого свята ви очікуєте зараз? (Свято Миколая)

- Чого ви від нього чекаєте? (Солодощів, здійснення мрій, гарних подарунків, відпочинку)

А зараз я пропоную вам послухати одну пісню. Спробуйте пригадати її назву. Скажіть, коли її виконують.

Звучить музика Леонтовича «Щедрик».

Так це звучала колядка «Щедрик» в обробці Миколи Дмитровича Леонтовича, видатного українського композитора. Одна з найпопулярніших обробок знана не тільки в Україні, але й у всьому світі під назвою «Дзвінка колядка, Колядка дзвонів».

А коли її виконують?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

Сьогодні ми з вами розпочинаємо нову тему, впродовж якої будемо знайомитися з творами, події в яких відбуваються на Різдво.

У дні Різдва кожна людина чекає на диво, бо її душа потребує цього, адже людина живе мрією, надією. Для одних це може бути річ, про яку давно мріяв, для інших – зустріч із друзями, родиною, а для когось – зустріч із цікавою книгою. Саме така зустріч чекає на нас на сьогоднішньому уроці. Для цього ми вирушимо в уявну подорож сторінками «Різдвяної пісні», разом із літературним

героєм помандруємо у часі і просторі, допоможемо героєві осягнути власне життя і зробити певні висновки.

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Запис у зошити.

Тема нашого уроку: Чарльз Діккенс (1812–1870). «Різдвяна пісня в прозі». Подорож у часі й просторі Скруджа. Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося з життям і творчістю Чарльза Діккенса, з історією створення повісті «Різдвяна пісня у прозі»; будемо розвивати уміння слухати та робити висновки.

Робота з епіграфом.

Прочитайте епіграф до нашого уроку і скажіть, як Ч.Діккенс ставився до цього свята.

Слово вчителя.

Діккенс дуже любив різдвяні свята. Він бачив у них прояв природної доброти та життєлюбства народу, простих, але щирих веселощів, без яких життя бідняків було б ще злиденнішим і сумнішим. Письменник сприймав Різдво як свято домашнього вогнища, тому воно було особливо дорогим для нього. Діккенс любив веселе відкрите вогнище каміну, біля якого у різдвяний вечір збиралася сім’я, любив затишок кімнат, прикрашених гілками омели або гостролисту, - особливо привабливий узимку, коли надворі йде сніг, гуркоче вітер і згущається морозний туман. Любив він і традиційний ритуал цих свят – веселі ігри і танці до чи після вечері з обов’язковим пудингом.

V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

1.Ознайомлення з біографією письменника (перегляд відеороліка про життя та творчість Ч.Діккенса.

А зараз настав час познайомитися з самим автором повісті «Різдвяна пісня у прозі». Я пропоную вам переглянути відеоролик про життя і творчість Ч. Діккенса і виконати наступне завдання: трьома реченнями записати, що вас найбільше вразило в історії життя письменника.

2.Бесіда на виявлення сприйняття матеріалу.

- Що зацікавило вас при перегляді фільму?

- Чому дитинство Діккенса було безрадісне?

- Як вплинуло дитинство письменника на його творчість?

3. Ознайомлення з історією написання твору.

Повідомлення учня

-У 40-ві роки ХІХ століття Діккенс видав дві різдвяні повісті: «Різдвяна пісня у прозі» та «Дзвони» (усього їх близько двох десятків). Виникнення цих повістей має свою історію. Якось 1843 року Діккенс отримав лист від економіста Сміта, який був членом урядової комісії з питань дитячої праці. Він розкрив Діккенсу страшні факти про жахливі умови праці робітників і, зокрема, факти про експлуатацію дітей на промислових підприємствах.(Чарльз Діккенс знав про це з власного досвіду). Діккенс хотів написати памфлет – викривальний твір, проте передумав і написав

«Будьте… як діти» - цей заклик Христа багато що важив для Діккенса. «Я вірю і маю намір вселяти людям віру в те, що на світі існує прекрасне», - писав він. Переконатися в цьому ми зможемо, читаючи його «Різдвяну пісню в прозі». З нею він завітав у домівки англійців 1843 року і кожного наступного Різдва упродовж п’яти років дарував чудові різдвяні казки.

Різдво було найулюбленішим святом Ч.Діккенса, він щиро радів, коли в домівках панують веселощі й дружелюбність. Різдво, на його думку, повинно примирити всіх людей, установити мирні та доброзичливі відносини між ними. У цьому й полягає гуманістичний зміст повісті.

4. З'ясування первинного рівня розуміння авторського задуму

— Ви вже самостійно прочитали повість Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі». Можливо, хтось із вас хотів би висловити свої думки стосовно вашого першого враження від прочитаного?

5. Аналіз І строфи повісті Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» «Марлеєва тінь»

1)Бесіда.

- Хто є головним героєм твору? (Головним героєм повісті є Ебінізер Скрудж).

- Тоді поясніть, чому повість починається звісткою про те, що помер якийсь Марлей. (Марлей був компа-ньйоном Скруджа, його єдиним другом і душеприкажчиком.)

- Чи вразила Скруджа втрата єдиного друга? (Ні, не дуже. Адже він працював навіть удень похорону Марлея.)

- Як ви розумієте, з якою метою автор додає слова «як і личило справді діловій людині»? Чи доречні вони в ситуації, коли йдеться про похорон друга? ( З перших же рядків ми починаємо розуміти, що для Скруджа справи, які дають прибутки, вигоду, найважливіші, важливіші навіть за дружбу, навіть за смерть близької людини.)

- Як ви гадаєте, чому Скрудж залишив Марлеєве ім'я на вивісці? Чому йому було однаково, як його називають — Скруджем або Марлеєм? (Можливо, по- перше, таким чином він хотів зберегти пам'ять про померлого друга; по-друге, не хотів витрачати зайвих грошей на зміну вивіски. Йому було однаково, як його називатимуть, тільки б процвітала його торгова спілка, тільки б пливли до нього прибутки.)

2)Робота в групах.

Знайдіть портрет Скруджа й поміркуйте, чому автор дає таке детальний опис героя. У чому полягають особливості цього портрета та яке значення він має для розуміння образу Скруджа як літературного героя?

(Зачитується фрагмент від слів «О! Скрудж був справжній «жмикрут»...» до «йому навіть подобалося протовплюватися дорогами людського життя, нехтуючи людським співчуттям.»)

1група - проаналізуйте зовнішність героя, випишіть деталі портрету. Які фарби ви б використали малюючи портрет Скруджа.

2група – визначте і запишіть риси характеру Скруджа.

3група - простежити, з чим порівнює Скруджа автор, про що говорять ці порівняння.

4група – простежити, з якими природними явищами порівнює автор Скруджа, чому.

- Скажіть, з чого починає автор наше знайомство зі Скруджем: з його поведінки чи з його зовнішності? Чому?

Скрудж

Риси характеру й поведінка

Зовнішність

«жмикрут» (пояснити значення слова)

«умів схопити людину як кліщами, придушити, скрутити» «старий грішник» «заздрий, жадний» «твердий, як кремінь» «ніяке кресало не могло викресати з нього благородної іскри»

«скритний, потайний,як той

слимак»

«холод у душі»

«постать його немов заморозилася» «ніс загострився» «щоки зморщилися» «хода стала скутою» «очі почервоніли» «тонкі губи посиніли» «голос хитрий та прикрий скрипів» «холодний іній лежав у нього на голові, на бровах і на сухім підборідді»

«Скрудж всюди носив з собою холод...»

«Ніяка спека не могла зігріти Скруджа, ніякий холод не морозив його...»

«Не було вітру жорстокішого за Скруджа, снігу уперті- шого, дощу такого невблаганного, як Скрудж. Злива, град, сніг, сльота мали тільки одну кращу за нього прикмету, — вони бувають часами щедрі, а Скрудж - ніколи».

Висновок. Автор знайомить нас зі Скруджем, починаючи із рис його характеру до зображення зовнішності, його вигляд безпосередньо пов'язаний з його способом життя. « Холодом душі» обумовлена його поведінка й зовнішність. Але проблема в тому, що зовнішність Скруджа не просто неприємна - вона є дзеркальним відбитком внутрішньої сутності Скруджа. Так автор використовує портрет для розкриття характеру героя.

3) Бесіда.

- Скажіть, чи є хоч щось приємне в Скруджі? (Ні, абсолютно нічого. Він «жмикрут», заздрісний, жадібний, невблаганний, потайний, ніколи не був щедрим, благородним. Основні риси характеру автор подає метафорично, порівнюючи його з кременем, слимаком, холодом, інеєм.)

- Чому навіть собаки, поводирі сліпих, ховалися від Скруджа? (Його всі боялися: і старці, і діти, і чоловіки, і жінки, навіть собаки вважали його «поганим оком», вони відчували страшну сутність душі Скруджа, немилосердної і невблаганної.)

- Чому Скрудж не звертав на це ніякої уваги? (Його не цікавили люди, його цікавили гроші.)

- Як розуміти слова автора: «йому... подобалося протовплюватись дорогами людського життя, нехтуючи людським співчуттям»? (Сам позбавлений співчуття до будь-кого, він втішався тільки грошима, зневажав усіх людей, нехтував ними. Навіть радів, коли робив людям зле.)

- Де ми зустрічаємось зі Скруджем напередодні Різдва? (У його конторі, він працює навіть тоді, коли люди готуються до свята. Він не тільки сам знаходиться на роботі, а й утримує там свого єдиного клерка.)

- Що ви можете сказати про ставлення Скруджа до свого службовця? (Він його не вважає за людину, не зачиняє дверей, щоб наглядати за писарем, робоче місце якого знаходиться в тісному, темному, холодному закамарку, схожому на бочку. Скрудж тримає біля себе вугілля, щоб писар зайвий раз не підкинув його в коминок (звертається увага на те, що це не комин, а коминок -

маленький, щоб менш вугілля витрачалося). Писар мерзне, замотує шию хустиною та пробує зігрітися хоч біля свічки.)

- Хто з’являється напередодні Різдва у конторі Скруджа? (Його племінник)

4) Інсценізація (або перегляд фрагменту) діалог Скруджа з племінником у конторі.

- Охарактеризуйте ставлення обох персонажів до Різдва.

5) Бесіда.

- Як сприйняв Скрудж вітання племінника? Чи так відповідають на побажання добра й благополуччя?

- Чому Скрудж називає племінника й клерка людьми, що втратили здоровий глузд? («Коли б я міг робити так, як бажаю...то я б кожного дурня, що шляється та славить Христа, зварив разом з його різдвяною стравою й поховав би, застромивши йому ялинку в серце!»)

— На що замахнувся Скрудж у своїй бездушності? (Він замахнувся на Бога. Христос проповідував добро, милосердя, любов, прощення. Саме цього й бракувало Скруджеві, тож він деградував повністю, якщо зрікається навіть самого імені Христа.)

— Який сенс появи в конторі Скруджа двох добродіїв із благодійного товариства? (Відмовивши їм у пожертвах на користь бідняків, Скрудж сам підтвердив свій статус людини з безжалісною душею. Він не здатен на співчуття. Скрудж виділяє пожертви тільки на тюрми, робітні дома. Він приходить до страшного людиноненависницького висновку: «Коли б вони (бідняки) згодилися швидше вмерти... то ще й краще було б: поменшало б трохи людей, а то вже намножилося!..»)

— Чому автор вводить фантастичні елементи в оповідання (поява Марлеєвої тіні)? (Тому що всі реальні спроби повернути Скруджа до добра напередодні Різдва не дали результатів. Можливо, потрібне щось надреальне, щоб змусило його пережити потрясіння. Автор знаходить такий спосіб, щоб достукатися до загубленої душі Скруджа.)

6) Терези життєвих цінностей Скруджа

Духовне Матеріальне

- Оберіть і визначте, що складало головні життєві цінності Скруджа на початку твору. (Дружба, любов, родинні почуття, співчуття бідним, щедрість, доброта, гроші, коштовності.)

Висновок. Там, де повинні бути найважливіші людські цінності - дружба, любов, родинні почуття, співчуття бідним, щедрість, доброта, тощо - пустота. Для Скруджа їх просто не існує. Але за законами Космосу все має бути в стані рівноваги. Не Можна будь-чому надавати перевагу, порушується гармонія, й людина деградує, якщо в її житті переважає матеріальне. Таких, як Скрудж, в реальному житті багато. Чарльзу Діккенсу, як людині віруючій, важливо було привернути увагу багатіїв до бідних, а також змусити їх замислитися над життєвими цінностями, над збереженням душі. Автор знаходить фантастичну можливість сказати Скруджу та іншим, таким як він, про те, що гроші не головне в житті, про те, що треба піклуватись про спасіння душі, поки ти живий.)

7) Бесіда.

- З якою метою привид Марлея відвідує Скруджа? (Хтось мав сказати Скруджеві про найважливіше, про душу. Тож автор приводить Марлея з того світу, щоб Скрудж прислухався до нього! «У людини душа не повинна бути замкнена, — треба, щоб вона завжди зустрічалася зі своїми близькими, щоб мала співчуття до інших; коли душа не робила цього за життя, то мусить спокутувати по смерті».)

— У чому полягає символічній сенс прозорості привиду Марлея та його ланцюга? (За життя про Марлея казали, що в нього немає серця. Побачивши ґудзики на каптані Марлея ззаду, Скрудж ніби впевнився у справедливості цього твердження. «Ланцюг його був дуже довгим і звивався як хвіст. Він був зроблений ... із скриньок для грошей, з ключів, із замків, з конторських книг, паперів і з важких мішків з грошима. Все це було зроблене із заліза». Символічно ланцюг перетворюється на життєвий тягар після смерті, який треба спокутувати в постійних мандрах і стражданнях. Оскільки Скруджа тішать ті ж самі речі, що тішили й Марлея, то він отримує можливість побачити, якими можуть бути душевні муки після смерті, якщо він не зміниться в реальному житті.)

- Як ви гадаєте, чому привід Марлея найбільше страждає саме о цій порі року, напередодні Різдва? (Можливо, тому, що Марлей у дні Різдвяних свят був особливо безсердечним і жорстоким.)

- Чи є вихід для Скруджа? (Так. Марлей обіцяє йому надію й можливість змінитися, пов'язану із трьома Духами Різдва.)

Висновок. Відвідини Марлеєвої тіні не тільки налякали Скруджа, але й дали йому можливість стати на шлях змін, а відтак у нього ще є можливість врятувати душу від вічних страждань, повернутися до християнських цінностей: милосердя, любові, прощення й добра. І автор використовує для цього фантастичні елементи оповіді.

VI. Узагальнення та систематизація вивченого. Рефлексія.

1.Інтерактивна вправа «Лови помилку»

1. Діккенс народився у заможній родині.

2. Пішов працювати вперше у 6 років.

3. Діккенс зневажав дітей, що змушені були працювати.

4. Перше місце роботи Діккенса — лондонська газета.

5. Діккенс не любив Різдво.

6. Скрудж був бідним.

7. У Скруджа було багато друзів.

8. Скрудж завжди давав пожертви, допомагав нужденним.

9. Щасливою може бути тільки людина з достатком.

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

- Як ви гадаєте, чи зможе Скрудж змінитися на краще?

VII. Підбиття підсумків уроку

Різдвяна історія Діккенса схожа на казку зі щасливим кінцем. Як і кожна казка, вона має свій підтекст. Письменник нагадує людям, що часто у своїх нещастях винні вони самі, у їхніх руках змінити життя на краще, жити у мирі і злагоді, бути добрими і милосердними. Потрібно хоча б іноді аналізувати свої вчинки, і тоді стануть зрозумілими помилки, які треба виправляти завжди вчасно. Так думав письменник, який бажав бачити всіх людей щасливими. Його мрії були ілюзорними, та все ж він змушував людей замислитися над власним життям.

VIII. Домашнє завдання.

- прочитати ІІ-ІV строфи «Різдвяної пісні у прозі»;

- скласти план-маршрут подорожі героя

1ряд – з Духом Минулого Різдва;

2ряд - з Духом Теперішнього Різдва;

3ряд - з Духом Майбутнього Різдва

 

Категорія: Мої статті | Додав: olenatalasko (26.03.2019)
Переглядів: 716 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту
сайт школи №13