Середа, 22.05.2024, 03:10
Вітаю Вас Гість | RSS

Талашко О.А. - вчитель Луцької ЗОШ №13

Категорії розділу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 35
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Система уроків за повістю Ч.Діккенса "Різдвяна пісня в прозі"

Тема: Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.

Мета: розкрити сенс мандрівки Скруджа в просторі й часі як можливість осягнути все своє життя, зрозуміти істинну його цінність й відродитися до нового життя, заснованого на любові й милосерді; розкрити роль фантастичних елементів та образів Духів Минулого, Теперішнього й Майбутнього Різдва у відродженні душі Скруджа; вдосконалювати навички цілісного аналізу художнього тексту;

розвивати діалогічне та монологічне мовлення учнів;

сприяти формуванню гуманістичних цінностей учнів.

Обладнання: портрет Ч.Діккенса, підручник, мультимедійна презентація, кадри із мультфільму «Різдвяна історія», картки.

Тип уроку: комбігований

Епіграф: Май душу, май серце і будеш людиною на всі часи.

Ч. Діккенс

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Добрий день діти. На минулому уроці ми з вами розпочали нашу подорож сторінками чудової книги Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі». Сьогодні ми продовжимо нашу подорож, але для початку пропоную вам гру.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Гра «Кіт у мішку». Методичний коментар: у мішечку розміщені карточки із запитаннями по кількості учнів у класі. Учні по черзі витягують запитання і відповідають на них.

- Чарлз Діккенс – це …

- Головного героя «Різдвяної пісні у прозі » звати …

- Компанія Скруджа називалась…

- До Скруджа прийшов привид…

- Скрудж має родича, це…

- «Тільки заради великого свята хтось може пити за здоров’я такого скупого, злого, безжального чоловіка». Хто так сказав про Скруджа?

- Що хотів взяти писар у кімнаті Скруджа, але не наважувався?

- Першим до Скруджа прийшов дух…

- У чиї родини переніс дух теперішнього Різдва Скруджа?

- Під одягом духа теперішнього Різдва були діти. Хто вони?

- Якого кольору вбрання мав дух майбутнього? (Чорного).

- Яка доля постала перед Скруджем у майбутньому? (Самотня смерть).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Вступне слово вчителя.

- Діти, мабуть, кожен хоч раз мріяв про машину часу, яка може здійснити найфантастичніші наші мрії і помандрувати в минуле чи майбутнє. Герою «Різдвяної пісні у прозі» поталанило, йому довелося подорожувати у часі й просторі, та ще й не самому, а з духами. І це сталося у різдвяну ніч.

2.Психологічне налаштування

(Звучить «Щедрівочка» М.Леонтовича, діти по черзі записують на плакаті власні асоціації)

Різдвяної ночі, коли на небі мерехтять яскраві зірочки, збуваються всі бажання. Я хочу, щоб в кінці уроку кожний з вас запалив зірку. Але спочатку ви їх повинні отримати – не просто так, а за усмішку. Посміхніться один одному і напишіть на зірочках свої очікування від уроку. Я думаю, вони обов’язково здійсняться, бо ви все зможете. (Діти під музику записують свої очікування)

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Запис у зошити.

Тема нашого уроку: Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження. Над цією темою ми будемо працювати протягом двох уроків, на яких ми простежимо шлях Скруджа різдвяної ночі; будемо спостерігати за змінами у поведінці та характері Скруджа.

ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

1.Слово вчителя.

- Скажіть, а якою народжується людина: доброю чи злою? Чи вона вже в процесі життя стає такою?

Проблемне питання.

- Чому добра від народження людина стає злою, безсердечною, байдужою? Чи можливе переродження людини?

Щоб відповісти на це питання, нам потрібно проаналізувати все життя Скруджа від самого дитинства. Давайте ще раз звернемося до змісту повісті й докладніше розкажемо про зустрічі Скруджа з Духами Часу.

Під час подорожі ви маєте заповнити у таблицю , опрацьовуючи зустрічі з кожним з Духів.

Робота з таблицею.

Зустрічі Скруджа з Духами

Колишнього Різдва

Теперішнього Різдва

Прийдешнього Різдва

світло

яскраве

червоне

темні промені

Почуття, висновки

Спогади:

Попередження:

Майбутнє у темряві:

світлі думки, мрії

самотність

майбутнє без героя

2. Аналіз строф II, III, IV повісті Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»

Перша сторінка подорожі Скруджа.

Втрачені ідеали минулого.

- Як з'явився перший із трьох духів? (Разом зі світлом. Темряву художнього простору, що заповнила собою всю І строфу, прорізає світло.)

- З'ясуємо особливості зовнішності першого Духа й спробуємо зрозуміти, чому він має саме такий вигляд. Знайдіть у тексті й зачитайте його опис, поясніть значення ключових слів. («Чудна істота», «дитяча постать»,«більше схожий на діда»,«волосся ... було зовсім біле». Одягнений в дуже білу сорочку, підперезану блискучим поясом, держав гілку вічнозеленої рослини (в Англії на Різдво господу прикрашають гілками гостролиста. «Од його голови йшло широким пасмом світло, — воно освітлювало все навкруги».

Це дух минулого Різдва - він одночасно й дитина, й дід, тому що нагадує про ті свята, які були давно. Але це були свята дитинства. Сяйво над його головою має алегоричний характер. Можливо, в ті часи душа Скруджа ще не було сповнена холоду й темряви. Тож Дух Минулого Різдва - це нагадування про іншого Скруджа, яким він був у далекі роки свого дитинства, юності.)

- Що показав Скруджеві Дух Минулого Різдва? (Будинок, де народився Скрудж, школу, в якій він навчався,крамничку, де колись працював Скрудж, дівчину, в яку він був закоханий.)

- Які зміни й завдяки кому відбуваються зі Скруджем?(Уроки добра й самопожертви від молодшої сестри. Фанні повернула Скруджеві сім'ю. Містер Фецвіг власним прикладом показує, як потрібно ставитися до роботи й до життя.)

- Якою була реакція Скруджа на побачене й згадане? («Твої губи тремтять... А що це у тебе на щоці». Скрудж «заплакав», «все зворушувало Скруджеве серце до сліз». «Скруджеві стало ніяково»).

- Подумайте, у чому криється причина духовного холоду Скруджа? (У дитинстві Скрудж був позбавлений батьківського тепла, піклування, родинного кола. Він був дуже самотнім, тому неначе справді охолов.)

- Чи любив він кого-небудь? (Зрадив і кохану, і друзів.)

- Що було завжди найголовніше для Скруджа? (Гроші.)

- Чи принесли вони йому щастя? (Ні.)

Висновки. Читач бачить, що Скрудж не завжди був «холодний», що він пережив долю покинутої дитини, що дитинство та юність подарували йому уроки щастя й добра, але в зрілому віці він віддав перевагу грошам і все зруйнував сам. Зі Скружем відбуваються завдяки згадці про минуле зміни: до нього повертаються такі звичайні людські почуття, як здатність переживати, плакати, радіти, розуміти цінність доброго слова, кохання, сімейного щастя. Його душа страждає, мучиться, Можливо, саме тому, не витримуючи цих сердечних мук, цього болю, він надіває гасильника на голову Духа.

Це перший крок до очищення Скруджа від «холоду душі», до його звільнення від влади грошей.

Третя сторінка подорожі Скруджа.

У безглуздій самотності сучасносності.

- Зіставте, як Скрудж зустрів другого Духа порівняно з першим. Чому? Що передувало його появі? (Він боявся, що другий дух не з'явиться, а появи першого Духа він не хотів і боявся. Червонясте світло було Скруджеві страшне (знову контраст світла й темряви, йде боротьба задушу.)

- У чому полягає особливість вигляду Духа Теперішнього Різдва? Знайдіть ключові слова та прокоментуйте їх. («...веселий, кремезний чолов'яга»,«в руці у нього був запалений каганець»,«убраний в зелену кирею, облямовану білим хутром» (сніг та ялинка чи гостролист), «вінок із зимового зілля, прикрашений блискучими льодинками», «обличчя добре, очі блищали», «від нього віяло радістю та щирістю».)

- Чи боїться Скрудж мандрівки, що його очікує? Чому? («Духу, веди мене, куди хочеш! Останньої ночі я ходив поневолі, та наука багато вдіяла... Я хочу скористатися з твоєї науки».)

- Що побачив Скрудж, подорожуючи теперішнім?(Місто, веселих і привітних людей, які славили Різдво і купували подарунки. Сім’ю Боба Кретчета (писаря)та родину племінника Фреда, які радіють і славлять Різдво.)

- Чи щасливі ці родини? (Так.)

- Що вразило Скруджа у цих двох сім’ях? Як ставилися до нього ці люди, незважаючи на його злість і жадібність?(Весь час згадують Скруджа,жаліють його і співчувають йому, бажають йому здоров’я й добра.)

- Чи здійснилася мрія Скруджа? (Так. Він став багатим.)

- Чи став герой щасливим у теперішньому житті? (Ні. «Його багатство і людям не приносить добра, і його не втішає.» Скрудж багатий, але самотній. )

Висновок. Скрудж не завжди був злим і скупим, але з плином часу

брязкіт золотих монет витіснив з його душі такі почуття, як людяність, милосердя, співчуття, кохання. Він власноруч відштовхує від себе все, що не приносить багатства:сім’ю, близьких, друзів. Мандрівка в теперішньому часі змінює ставлення Скруджа до святкування Різдва та до людей. Те, що не вдалося змінити в реальності ( строфа І), стає можливим завдяки фантастиці. Скрудж здатен тепер на радість та співчуття. Він хоче бути разом з людьми.

Четверта сторінка подорожі.

До можливого майбутнього.

- Яка мандрівка мала визначальну роль у бажанні Скруджа робити добро добровільно, а не під натиском? (Це мандрівка з Духом Майбутнього Різдва.)

- Чому останній Дух мав вигляд примари? Чому Дух Майбутнього Різдва не має конкретних рис? (Майбутнє темне й невідоме.)

- Чому цей дух не говорить? Як він впливає на Скруджа? Хто говорить?

(Говорить тепер Скрудж, він просить Духа показати йому майбутнє, страшенно боїться Духа (природний страх кожної людини перед невідомим).

«Духу прийдешнього часу! Я боюся тебе більше, ніж всіх тих духів... Але я знаю, що ти хочеш робити мені добро, а я вирішив стати іншою людиною і через те я готовий терпіти твоє товариство з подякою».

- Кого і що побачив Скрудж подорожуючи майбутнім? (Ділових людей на біржі, у темній крамничці крутія і злодія, своїх боржників. Всі вони були байдужими до смерті Скруджа.також він побачив власну могилу.)

- Що саме із побаченого в майбутньому найбільше вразило Скруджа?

(Він побачив власну смерть і власну могилу. Найбільше його вразила байдужість до його смерті оточуючих людей та забуття (занедбана, забута могила.)

- Чию ще смерть показує Дух Майбутнього Різдва? Чим вона відрізняється від Скруджевої? Чому? (Це смерть Тайні Тіма, але про нього вся численна родина Кретчитів згадує як про живого. «Ніхто з нас не забуде бідного Тайні Тіма, бо це була наша перша роз¬лука». «Тайні Тіме, твоя душа була від Бога!»)

- Чому Скрудж не відпускає Духа Майбутнього Різдва? Що дає йому сили його утримувати (згадайте, як він боровся з Духом Минулого Різдва)?

(Скрудж повністю змінився, зрозумівши, що смерть забере в нього можливість жити іншим життям, творити добро. «Я вже не той чоловік, що був раніше». «Я вже не хочу бути тим, чим я був».)

3.Перегляд фрагменту анімаційного фільму «Різдвяна пісня в прозі», в якому відображено заключний момент розмови Скруджа з Духом Майбутнього Різдва. Спираючись на текст та фрагмент фільму, скажіть, які зміни відбулися зі Скруджем?

— Які обіцянки й чому дає Скрудж? (Його життєві цінності змінилися. Завдяки мандрівці в просторі й часі він зміг побачити своє життя ніби збоку, оцінити його, усвідомити власні помилки. Тапер духовне й матеріальне помінялися місцями.)

— Але чи дасть доля йому шанс? (Над цим слід замислитись кожному! Ось що хотів сказати автор: «Устигайте робити добро, поки ви ще живі. Творіть добро в реальному житті, й урятована буде душа ваша».)

V. Рефлексія. Підбиття підсумків уроку.

1. Перевірка і оцінювання роботи з таблицями.

2. Перевірка зірочок-очікувань учнів.

3. Робота з епіграфом.

Зачитайте ще раз слова Ч. Діккенса. Як ви їх розумієте?

4.Інтерактивна вправа «Незакінчене ркчення».

Людина буде щасливою тоді…

Збагачення і жадібність не приносять щастя тому, що…

5.Слово вчителя. Автор вірив у добро, вірив, що людина може змінитися,

що ті паростки добра, з якими вона приходить у цей світ, не загинули, вони можуть відродитися. Скрудж не залишився злим і жорстоким. Він перероджується!

VI. Домашнє завдання.

- прочитати V строфу «Різдвяної пісні у прозі»;

- скласти схему «Ланцюжок помилок Скруджа»;

- *намалювати ілюстрацію до твору.

 

Категорія: Мої статті | Додав: olenatalasko (26.03.2019)
Переглядів: 1359 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту
сайт школи №13