Середа, 01.05.2024, 09:45
Вітаю Вас Гість | RSS

Талашко О.А. - вчитель Луцької ЗОШ №13

Категорії розділу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 35
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Система уроків за повістю Ч.Діккенса "Різдвяна пісня в прозі"

Тема: Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.

Мета:Допомогти учням зрозуміти причини деградації Скруджа; простежити зміни в характері і поведінці головного героя; вдосконалювати навички характеристики літературного героя, виразного читання;

розвивати творчу уяву, критичне мислення;

донести до учнів сутність гуманістичних ідеалів письменника; виховувати людяність, доброту, милосердя, вміння співчувати.

Обладнання: портрет Ч.Діккенса, підручник, мультимедійна презентація, кадри із мультфільму «Різдвяна історія».

Тип уроку: комбінований

Епіграф: Не гроші роблять людину щасливою, а людяність.

Ч. Діккенс

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Добрий день діти. Сьогодні ми знову продовжимо нашу подорож сторінками повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі».

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Гра «Чарівна скринька» ( Два конверти із запитаннями). Діти обирають конверт і витягають запитання.

Конверт 1 «Хто це?»

Гарний чолов’яга, дуже милий, убраний у простору зелену кирею, у руці мав каганець, що світився.

Примара, повітря навкруг якої випромінює тьму і невідомість, не відповідав, а лише показував рукою.

Мав дитячу постать, проте був схожий на діда, від його голови йшло широким пасмом світло.

У школі сидів самотній хлопчик, покинутий своїми близькими.

Він тяг ланцюг, що був зроблений із скриньок на гроші, з ключів, із замків… з важких мішків із грішми.

Через холод у душі вся постать його немов заморозилась.

Це був старий грішник – заздрий, жадний, твердий і гострий.

Конверт 2 «Хто це сказав?»

«Другий божок став вам за мене – золотий»

О ні, добрий Духу, скажи, що він буде помилуваний!

Звичайно, тільки заради такого великого свята хтось може пити за здоров’я такого поганого, скупого, злого чоловіка.

Мені його шкода. Хто прийме кару за його лиху вдачу? Він сам!

Тато став такий добрий, що в нас дома тепер просто рай.

Мені приємно нагадувати всім на Різдво Того, хто робив калік ходячими, а сліпих видющими.

Я б кожного дурня, що шляється та славить Христа, зварив разом з його різдвяною стравою.

Чому я ні разу не підвів очей до тієї зірки, що завела волхвів до убогої печери?

Різдво дурниці, дядечку?! Ви, звичайно, так не думаєте!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя.

Герой на ім’я Скрудж добре вам відомий з мультсеріалу Уолта Діснея «Качині історії». У цих мультфільмах Скрудж МакДак — скупий і розважливий дядько чарівних каченят. Те саме ми бачимо й у Діккенса — герой-скнара має життєрадісного, доброго племінника. Ім’я діккенсовського містера Скруджа («Scrooge» в перекладі з англійської — скнара, скупий) стало загальним ще у ХІХ столітті. Образ скупого, схожого на Скруджа, багатія є у багатьох творах світової літератури.

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Запис у зошити.

Попередній урок у нас з вами був незвичайний, це був урок-подорож, а подорожували ми з вами в просторі і в часі разом зі Скруджем та трьома привидами.

Сьогодні на уроці ми продовжимо аналізувати все побачене і з'ясуємо, що ж трапилося зі Скруджем, чому він став таким і як змінився.

Отже, тема нашого уроку: Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.

Сьогодні ми з вами спробуємо зрозуміти причини деградації Скруджа; простежимо зміни в характері і поведінці головного героя.

ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

1. Робота над характеристикою героя

Бесіда.

- Яким ми бачимо Скруджа на початку твору?

- Як ставився Скрудж до Різдва? Чому?

- Що стало для нього головним у житті? (гроші)

- Чи вважає він себе щасливою людиною, адже у нього є те, про що він мріє? (Так)

- То все, що потрібно людині для щасті – гроші? Як ви вважаєте?

2. Прийом «Обери позицію»

Візьміть сигнальні картки із написами «Так», «Ні». На яку шальку терезів ви покладете свій голос? Аргументуйте свій вибір. Особисто я обираю варіант «Так». Переконайте мене у зворотньому.

(Орієнтовні відповіді й аргументи учнів)

За гроші можна купити іграшки, але не друзів.

За гроші можна купити годинник, але не час.

За гроші можна купити ліки, але не здоров’я…

- Я з вами погоджуюсь, вам вдалось мене переконати. Тоді, можливо,гроші взагалі не потрібні людині? Навіщо вони їй?

( Гроші дають людині право вибору. Маючи певні накопичення, вона сама може вирішити, як ними розпоряджатися).

- Чи можемо ми сказати, що Скрудж помилявся, коли вважав, що тільки гроші принесуть йому щастя? (Так).

- Яку «нагороду» отримав Скрудж ? (Самотність).

3. Перевірка домашнього завдання. Прийом «Ланцюжок помилок Скруджа».

- Перевіримо, які ланцюжки помилок Скруджа у вас вийшли.

- Отже, ви сказали, що герой мав несамовиту любов до грошей. А як поводився Скрудж із грошима? Наведіть приклади.

Це була помилка? Продовжимо ланцюжок.

Чи правильне моє твердження : «Скрудж хоч і жадібний, але перед Різдвом завжди допомагав бідним, давав гроші тим, хто просить»»? (Ні)

А як він ставився до оточуючих? (Байдуже) Чи можемо ми вважати це його наступною помилкою?

Чи є в повісті люди, яких він любив?

Чи були в нього друзі, кохана? Чому? (Він їх зрадив)

Зрада – це помилка?

Любов до грошей

Жорстокість у стосунках

Байдужість

Зрада друзів, кохання

Жадібність

 

т

Самотність

 

4. Словникова робота

Ось який шлях пройшов герой і став самотньою людиною. Цей шлях привів його до деградації. Це нове для вас слово. Занотуйте його у словничок, запишіть у зошит.

Деградація – рух назад, занепад.

Деградувати – ставати гіршим, йти назад у розвитку, занепадати.

Переродження – оновлення, зміна.

Перероджуватися – ставати зовсім іншою людиною.

5. Аналіз смислу V строфи «Різдвяної пісні в прозі» Чарльза Діккенса «Закінчення»

- Чим відрізняється реальність майбутнього у V строфі від майбутнього, показаного Скруджу Духом Майбутнього Різдва?

(У реальному світі Скрудж живий. Мандрівка в часі показала смерть Скруджа та його повне забуття людьми.)

- Як це пов'язано з розділом І тексту та авторським задумом?

(У строфі І автор давав можливість Скруджу змінитися в реальному житті (прихід племінника та добродіїв із благодійного товариства, стосунки з клерком, ставлення до Різдва). Скрудж її не використав. Тому автор проводить його через усе власне життя як спостерігача, змушує заново навчитися страждати й радіти, співпереживати й відчувати сором, цінувати життя та людей. Але у світі фантастичному існують тільки тіні, примари, яких бачить Скрудж завдяки чудесним

чарам Різдвяної ночі та авторському задуму. Але його ніхто не бачить і не чує, крім Духів. Тому фантастичний примарний світ не може оцінити змін, що сталися зі Скруджем.

Зв'язок між І і V частинами проявляється й у тому, що Марлеєва тінь, відвідуючи Скруджа, попереджала його (це прихована думка самого автора), що добро треба творити, поки ти живий, тому що може бути запізно. У І строфі Скрудж спостерігає за духами грішників, що мали спокутувати свої життєві провини. Холодний і твердий, як кремінь, Скрудж побачив, що «усі муки тих привидів були від того, що вони вже хотіли допомогти нещасним людям, але навіки втратили змогу до того».)

- Яку можливість дає автор Скруджеві, змінивши його внутрішню сутність під час фантастичних мандрівок із Духами й чому він дає її в реальному житті? Знайдіть підтвердження своїх думок у тексті V строфи.

(«Я спокутую минуле теперішнім і майбутнім!» Скрудж прагне творити добро в реальному світі, адже саме тут герой має цю змогу, й доля дає йому шанс. Авторові було важливо, щоб і читачі замислились над тим, що добро необхідно встигнути зробити, поки ти ще живий, поки не пізно. «Майбутнє належало йому», «можна було ще каятися».)

- Прослідкуємо за текстом, як змінилась поведінка Скруджа. Зверніть увагу на те, чи відбулися зміни в зовнішності героя порівняно з тим, яким він був на початку твору. Чому це сталося? («Скрудж був такий зворушений, що голос його тремтів і не слухався його», «...він ридав, і все обличчя його було облите слізьми».)

6. Колективне створення порівняльної таблиці «Скрудж на початку «Різдвяної пісні в прозі» Чарльза Діккенса та в кінці твору»

На початку повісті

Строфа 1 «Марлеєва тінь»

У кінці повісті Строфа V «Закінчення»

-твердий, як кремінь»

як той слимак»

холод у душі»

холодній іній лежав у нього

на голові, бровах і на сухім підборідді»

«почуваю себе легким, як пилинка, щасливим, як ангел; веселим, як школяр; у мене голова крутиться, як у п'яного»

Скрудж злий, жадібний і жорстокий

Скрудж добрий, веселий і щедрий

- Чому тепер він весь час сміється та приспівує?

- Як тепер Скрудж ставиться до Різдва? Чому?

- З якою метою автор порівнює Скруджа з дитиною? («Я зовсім як дитина!... Я з охотою згоджуюся бути дитиною». Для Скруджа починається нове життя на основі любові й добра, для нього це зовсім не знайоме, нове, йому належить, як дитині, вчитися творити добро. А значить у нього попереду ще ціле життя!)

- Як ви думаєте, чому Скрудж не міг всидіти вдома у Різдвяний ранок? (Скрудж виходить до людей, він вже не може знаходитися в замкненому просторі. Він, який завжди зневажав людей, тепер хотів бачити людей, говорити з ними, бажати веселого Різдва, робити для них приємне. Відкрилася для спілкування з людьми його душа!)

- Як ви думаєте, чому Скрудж починає відразу робити добрі справи? Схарактеризуйте їх.

(Він посилає велетенську індичку сім'ї Боба Кретчита до Різдвяного столу.

Йде в гості до свого племінника.

Підвищує своєму клеркові заробітну платню.

Допомагає вилікуватися Тайні Тімові.

З радістю виділяє великі кошти на допомогу біднякам.

Славить і шанує Різдво.

Змінює своє ставлення до людей - поважає й любить їх незалежно від їхнього майнового стану, піклується про всіх, з ким його зводить доля.)

- Як ці добрі справи пов'язані з авторським задумом?

(Чарльзу Діккенсу важливо було знову нагадати людям про найважливіші цінності життя - любов до рідних і близьких. )

7. Складання гроно «Переродження Скруджа»

- Як змінився Скрудж? Чим наповнилося його серце?

(Діти обирають на дошці цінності життя і прикріплюють на серце.)

Родинні почуття. Байдужість. Милосердя. Взаємоповага. Ненависть. Любов до грошей. Доброта. Любов. Співчуття. Жорстокість. Зрада. Людяність. Щедрість.

Привітність. Самотність. Радість. Щирість.

8. Підсумкове слово вчителя. Робота з епіграфом.

- Очищення від зла, що панувало в душі Скруджа, відродило і серце героя. Скам’яніле від душевного холоду, воно було здатне на вияв лише негативних рис. Під впливом різдвяної подорожі воно розтало і стало здатним на добро, милосердя, співчуття, щедрість, людяність. І тільки тепер Скрудж відчув себе щасливим.

Ч.Діккенс доходить геніального висновку (звернення до епіграфу): „ Не гроші роблять людину щасливою, а людяність ”. Митець вірив у духовне відродження людини і прагнув донести це до свідомості читачів.

Автор проводить нас у художньому просторі повісті з реального світу, сповненого зла і холоду, у світ фантастичний, світ очищення душі і змін людини на краще, а з нього повертає до реальності, але вже свідками великого чуда відродження душі головного героя.

V. Рефлексія. Підбиття підсумків уроку.

1.Підсумкова бесіда

- Як ви думаєте, чи легко змінити своє життя так, як це зробив Скрудж, а саме: свої погляди, переконання, вподобання, стиль життя?

- Чи могли б ви поспівчувати Скруджу, як це робив його бідний племінник і чому?

- Чи є люди, подібні до Скруджа в сучасному світі?

- А що сталося б, якби ці люди також змінили своє життя так, як це зробив Скрудж?

2. Складання діаманти на тему «Скрудж»

Інструктування

«Діаманта» - це віршована форма з семи рядків, перша і остання з яких, - поняття з протилежним значенням. Схема вірша:
1-ий рядок - тема (1 іменник)
2 -ий рядок - означення (2 прикметника)
3-ій рядок - дія (3 дієслова)
4-ий рядок - асоціації (4 іменника)
5-ий рядок - дія (3 дієслова)
6-ий рядок - означення (2 прикметника)
7-ий рядок - тема (1 іменник)

Виконання завдання учнями.

Наприклад, діаманта до образу Скруджа


Скнара
холодний, черствий;
злиться, лютує, знущається;
подорож, сльози, прозріння, каяття;
радіє, веселиться, святкує;
турботливий, щедрий;
Людина.

VI. Домашнє завдання

- Скласти сенкани « Скрудж до подорожі» і «Скрудж після зустрічей з привидами»

- Пофантазуйте і напишіть, яким ви уявляєте наступне Різдво Скруджа.

 

Категорія: Мої статті | Додав: olenatalasko (26.03.2019)
Переглядів: 859 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту
сайт школи №13