Тема: Сюжет і композиція повісті. Реальне й фантастичне у повісті.
Мета: визначити особливості композиції твору; з’ясувати функцію фантастичних елементів у повісті; зробити висновки про щасливий фінал як особливість «різдвяного» оповідання;
розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення;
виховувати високі моральні якості.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: портрет Ч.Діккенса, підручник, мультимедійна презентація.
Епіграф:
Народ полюбляє щасливі фінали не через
слащавий оптимізм — в ньому ще жива стара
мрія про перемогу над драконом, про торжество
обранця небес.
Г. Честертон
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
- Учні зачитують сенкани « Скрудж до подорожі» і «Скрудж після зустрічей з привидами».
- Творчі роботи «Наступне Різдво Скруджа».
2. Індивідуальна робота на картках (доки вчитель проводить фронтальне опитування, 4 учні працюють самостійно)
Картка № 1
- Як Скрудж ставився до оточуючих? Чи були у нього друзі? Чому?
- Що стало причиною переродження Скруджа ?
Картка № 2
- Хто допоміг Скруджеві побачити майбутнє і як це сталося?
- Які справи говорять про переродження героя?
2. Вибірковий диктант
- Які людські якості цінував Скрудж, а які ні? (доброта, щедрість, економність, любов, черствість, байдужість, людські стосунки, точний розрахунок, добрі сімейні стосунки, співчуття, бережливість, заощадливість). Учні записують ці слова в дві колонки:
Цінував
Не цінував
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя.
Зима. Навколо біліють сніги. Мороз ніби пензлем розмалював вікна. Дерева обсипані інеєм і обліплені снігом. Наближається Різдво. Різдво Христове – це свято любові. Любов, котру принесло на землю Різдво зобов’язує нас до внутрішнього відродження, до оновлення всього сущого: людини, сім’ї, нації, держави, всесвіту.
Протягом кількох уроків ми аналізували вчинки головного героя повісті – Скруджа та спостерігали, як у різдвяну ніч з ним сталося диво, він змінився.
У нашому житті диво трапляється не так часто. Але завдяки вірі та прагненні до кращого, людина здатна на неймовірне.
ІV. Оголошення теми й мети уроку. Запис у зошити.
Сьогодні ми будемо працювати над розкриттям світу реального і фантастичного у повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі», з'ясуємо особливості композиційної побудови твору. Отже, запишіть тему уроку: Сюжет і композиція повісті. Реальне й фантастичне у повісті.
V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
1. З'ясування особливостей композиції та розуміння назви твору.
1)Словникова робота
Фантастика — не існуюче в дійсності, створене фантазією, уявою.
Композиція — побудова, розташування і взаємозв’язок всіх частин твору.
Повість – середній за обсягом прозовий твір про важливий період із життя героя.
Пісня – це віршований ліричний твір, що складається зі строф (ритмічно завершених частин твору).
2) Бесіда.
- Поміркуємо, чому автор назвав свою повість (середній за обсягом прозовий твір про важливий період з життя героя) «Різдвяною піснею в прозі». (Можливо, тому, що якась важлива подія сталася з героєм саме на Різдво (він змінився.)
- А чому «пісня у прозі»?
(Різдво – це день народження Сина Божого. Це – свято, гідне оспівування, тому що воно об’єднує людей. А про такі речі краще співати, ніж говорити. У житті Скруджа немає жодної мрії, нічого доброго – лише сіра буденна проза. Можливо, саме тому, що на Різдво життя героя чудесно змінилося, ніби проза стала піснею, автор так назвав повість. Пісня передає найкращі, найпотаємніші, найвищі почуття людини.)
- Як побудований твір? (Він складається з п'яти частин, розділів, які автор називає строфами, як і належить жанру пісні.)
- Як ви вважаєте, чому розділи автор називає строфами, чи пов'язано це якимось чином із назвою твору? (Так, те, що розділи названі строфами, пов'язано з назвою твору. Пісня - це віршований ліричний твір, що складається зі строф (ритмічно завершених частин твору.)
Композиція повісті Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»
1 строфа
«Марлеєва тінь»
Розповідь про реальне життя досить старого Скруджа та відвідини його привидом померлого компаньйона.
II строфа «Перший з трьох духів»
Мандрівка Скруджа в просторі й часі з Духом Минулого Різдва.
III строфа «Другий з трьох духів»
Мандрівка Скруджа в просторі й часі з Духом Теперішнього Різдва.
IV строфа
«Останній дух»
Мандрівка Скруджа в просторі й часі з Духом Майбутнього Різдва.
V строфа
«Закінчення»
Розповідь про реальне життя Скруджа після його мандрівок.
2.Робота з текстом: фантастичне і реальне у творі.
1)Евристична бесіда з елементами вибіркового читання.
- Знайдіть у тексті повісті описи трьох Духів. Зачитайте їх. Як ви гадаєте, чому Духи виглядають саме так? (Дух Минулого Різдва схожий на дитину і має в собі джерело незгасимого, яскравого світла — можливо, це те найкраще, що є в людях у дитинстві і що вони з часом старанно прагнуть приховати. Дух Нинішнього Різдва — життєрадісний, сильний, веселий. З усіх трьох Духів він — найенергійніший і найприємніший. Можливо, тому, що це Різдво — його, і Скрудж може змінитися на краще саме нині. Дух Майбутнього Різдва — найпохмуріша постать, невизначена, мовчазна. Він має такий вигляд, очевидно, через те, що нічого приємного показати Скруджу не зможе. Смерть, зрада, радість людей через його загибель — все це вражає і разом з тим зцілює душу героя.)
- Чи можна назвати образи Духів фантастичними? (Так, адже насправді такого не буває)
- Навіщо автор використовує ці образи у творі? (Фантастичні образи трьох Духів Різдва покликані змусити душу Скруджа здригнутися, перетворити людиноненависника на людинолюбця.)
- Які ще елементи фантастики використовує Діккенс у повісті? (Подорожу просторі й часі; образи привидів.)
2)Повідомлення-висновки вчителя про функцію фантастичних елементів у творі
У «різдвяних» творах традиційно використовуються надприродні образи вихідців з того світу, грішників, приречених на вічні муки: «…до Скруджа донеслися якісь незрозумілі звуки: неясні і безладні, але невимовно жалібні плачі і стони, тяжкі зітхання розкаяння і гіркого жалю. Він побачив безліч привидів. З жалібними криками вони неспокійно носилися у повітрі туди і сюди, й усі, як і дух Марлі, були у ланцюгах». Надприродний світ, що стривожив Скруджа в Святвечір, був покликаний не стільки налякати, скільки попередити про наслідки грішного життя, життя без Бога у серці.
Лише фантастична подорож у часі і просторі могла так сильно вплинути на героя, чия душа зачерствіла.
3) Визначення реалістичних елементів утворі.
Мозковий шторм.
-У чому полягає реалістичність «Різдвяної пісні у прозі»? (В описі деталей побуту, зображенні суспільного устрою Англії, наслідків недосконалості цього устрою, що проявляється у соціальному розшаруванні суспільства,в якому люди мало не вмирають з голоду.)
4) Складання ЛС «Реальне і фантастичне у творі Ч. Діккенса»
- Отже, визначивши елементи реального і фантастичного у творі, систематизує це в ЛС.
- Дослідимо, як у композиції твору поєднується реальне й фантастичне:
(І строфа - реальне + фантастичне. Il, III, IV строфи - фантастичне. V строфа - реальне .)
3.Робота з епіграфом
- Прочитайте вислів Г. Честертона, автора однієї з найкращих книг про Діккенса, написаних на його батьківщині.
- Поясніть, чому Діккенс використовує щасливий фінал у своєму творі. (Так виявляється віра письменника у силу добра, у здатність людини переродитися.)
-З якими творами зближує щасливий фінал «Різдвяну пісню у прозі»?(З народними і літературними казками, тому що щасливий фінал — неодмінна прикмета казки.)
4.Слово вчителя. Щасливий фінал – це одна з особливостей «різдвяних оповідань»
«Різдвяна пісня у прозі» має підзаголовок «Святочне оповідання з привидами». Оскільки твір названий в заголовку «піснею», автор і розділи називає відповідно «строфами».
Строфа I. Подорож Скруджа.
Строфа II. Перший з трьох Духів.
Строфа III. Другий з трьох Духів.
Строфа IV. Останній з Духів.
Строфа V. Закінчення.
ЖАНР: різдвяна повість, де поєднано реальність і казкові елементи.
Специфіка жанру — «святочні оповідання», тобто приурочені до Різдва.
Коментар учителя
А отже, згідно із задумом, їхній фінал мусив бути оптимістичним. Автор намагався не стільки розвеселити і втішити читача, скільки вибудувати сюжет на фольклорній основі, найзручнішій для реалізації поставленого завдання, переконати читача у необхідності морального переродження Скруджа. Засобами чарівної казки Діккенс розв'язав проблему — за одну різдвяну ніч герой змінився.
VІ. Рефлексія. Підбиття підсумків уроку.
1.Асоціативний кущ
- Які асоціації викликає у вас твір Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»?
2.Підсумкове слово вчителя
- У чому ж причина надзвичайної популярності «Різдвяної пісні...»? Можливо, в тому, що Діккенсу вдалося переконливо показати, що бідняки — теж люди, які вміють бути щедрими, милосердними і, головне, здатні щиро й віддано любити. Схожу думку висловив Роберт Бернс у вірші «Чесна бідність», який ви вивчали минулого року. Бідні люди часто набагато добріші за багатіїв. А гроші, золото, в яких дехто вбачає чи не єдину гарантію щастя, можуть зробити людину дуже самотньою і нещасною. І найчастіше бідняк, який зберіг у своєму серці любов і доброту, набагато щасливіший за багача, якого всі «люблять» за його гроші.
Сучасники називали Діккенса співцем доброти й милосердя, поборником гуманізму. Таким він і залишився у вдячній пам'яті людства. Це й зрозуміло, адже своїми творами письменник намагався зробити світ кращим, переконати людину, що найвища життєва цінність — це тепло родинного вогнища. А справжні коштовності, з якими ніколи не може зрівнятися золото, — це доброта і милосердя.
VII. Домашнє завдання
Скласти розповідь учнів «Що означає Різдво для моєї родини…»;
Підготувати повідомлення: історія свята Різдва; про святкування Різдва в Англії.
|