Середа, 01.05.2024, 10:49
Вітаю Вас Гість | RSS

Талашко О.А. - вчитель Луцької ЗОШ №13

Категорії розділу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 35
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Система уроків за повістю М.В. Гоголя "Ніч перед Різдвом"

Тема: Микола Васильович Гоголь (1809–1852). Гоголь і Україна.

Мета: провести екскурсію «Гоголівськими стежками»; презентувати повість «Ніч перед Різдвом», повідомити про історію створення твору; порівнювати твори М. Гоголя «Ніч перед Різдвом» і Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»;

розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання,уважність;

сприяти вихованню у школярів інтересу до народних традицій, національної культури; формування патріотичних почуттів та морально-естетичних ідеалів.

Обладнання: портрет М. Гоголя; тексти «Вечорів на хуторі поблизу Диканьки»; ілюстрації до повісті «Ніч перед Різдвом», слайд-презентація, відеофільм про М. Гоголя.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Епіграф: Зараз прочитав «Вечори поблизу Диканьки». Вони здивували мене. Ось справжня веселість, щира, невимушена, без манірності. А місцями яка поезія! Все це так незвичайно в нашій нинішній літературі

О.Пушкін


Хід уроку

І. Організаційний момент. Створення ситуації успіху

Добрий день діти. Сьогодні ми з вами з далекої Англії помандруємо до нашої рідної України. Події про які буде йтися у новому творі також відбуваються на Різдво.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Демонструється фрагмент фільму (момент колядок)

Ми щойно переглянули фрагмент фільму, знятого за дуже відомим твором.

- Ви впізнали його? (Так . Цей фільм називається «Вечори на хуторі біля диканьки»)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

Різдво - свято миру, душевного спокою, відпочинку. Це одне з найсвітліших християнських свят, яке всім християнським світом відзначається з особливим благоговінням. Не випадково поети, письменники, художники звертаються знову до теми Різдва. Не залишився байдужим і видатний російський письменник, що народився на Україні, М. Гоголь. Одна з повістей, що входять до збірки «Вечори на хуторі поблизу Диканьки», так і називається: «Ніч перед Різдвом».
Микола Васильович Гоголь… Яка талановита і загадкова особистість. Росіяни називають його Николай Васильевич, українці – Микола Васильович, а італійці – «синьор Николло», а для всього світу він просто Гоголь – великий чарівник слова, ясновидець, наділений даром проникати в найсокровенніші таємниці людської душі.

IV.Оголошення теми й мети уроку. Запис у зошити.

Сьогодні ми доторкнемось до подій загадкових, фантастичних і романтичних описаних у повісті «Ніч перед Різдвом». Збагатимо наші знання щодо біографії М.Гоголя , дамо характеристику героям , розвиватимемо здібності.

Робота з епіграфом.

- Прочитайте епіграф до нашого уроку і скажіть, як О.С. Пушкін оцінив збірку М.В. Гоголя «Вечори поблизу Диканьки».

Микола Васильович Гоголь вводить нас, читачів, у радісну і таємничу атмосферу свята. В описах ми бачимо любов до рідної природи і народу, до якого він належить і серед якого він виріс. На тлі прекрасного пейзажу розгортаються картини народного життя.

VI. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

1.Ознайомлення з біографією письменника (перегляд відеороліка про життя та творчість Ч.Діккенса.

А зараз настав час познайомитися з самим автором повісті «Різдвяна пісня у прозі». Я пропоную вам переглянути відеоролик про життя і творчість Ч. Діккенса і виконати наступне завдання: трьома реченнями записати, що вас найбільше вразило в історії життя письменника.

2.Бесіда на виявлення сприйняття матеріалу.

- Які факти з життя Миколи Гоголя вас вразили найбільше? Чому?

- Як письменник провів своє дитинство?

- Як М. Гоголь пов'язаний з Україною?

- Які риси характеру митця ви б визначили як основні?

3. Робота зі словником літературознавчих термінів.

(Учні опрацьовують і записують до словника поняття «повість»)

Повість – епічний прозовий твір (рідше віршований), який визначається однолінійним сюжетом. Найчастіше це історія одного людського життя, розказана від імені самого автора чи якогось героя.

4.Повідомлення учня про збірку «Вечори на хуторі біля Диканьки».

Учень. У вересні 1831 року вийшла з друку перша частина, а у березні 1832 року – друга частина збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки». Саме вона поставила Гоголя в один ряд з першокласними письменниками.

У збірку ввійшли дві передмови та вісім повістей («Сорочинский ярмарок», «Вечір проти Івана Купала», «Майська ніч або Утоплена», «Втрачена грамота», «Ніч перед Різдвом», «Страшна помста», «Іван Федорович Шпонька та його тітонька», «Зачароване місце»).

5. Робота з підручником.

Учитель.

Сьогодні ми зупинимося на повісті «Ніч перед Різдвом», адже Різдво – одне з найбільших та найсвітліших християнських свят, яке люди завжди зустрічають з особливим трепетом. Не випадково багато письменників та художників звертаються до теми Різдва.

Не залишився байдужим до цієї теми і Микола Васильович Гоголь.

-А як же побудована повість «Ніч перед Різдвом» ми з вами дізнаємось із підручника (робота з підручником с. 106)

Запитання:

- Як побудовано сюжет повісті «Ніч перед Різдвом»?( У сюжеті «Ночі перед Різдвом» переплітаються три лінії: перша – лінія чорта, друга – лінія залицяльників Солохи, третя – лінія Вакули й Оксани. А об`єднує їх образ чорта, який поволі перетворюється на «чарівного помічника» коваля.)

- Яка основна думка повісті?( Основна думка твору – перемога добра над злом: мрії – над дійсністю (кохання Вакули – над байдужістю Оксани), світлих сил – над темрявою (чистої душі коваля – над чортом.)

6. Виявлення читацьких вражень учнів.

- Які ваші враження від прочитаного?

- Які епізоди сподобалися найбільше?

-Хто з героїв викликав вашу симпатію?

7. Виявлення первинного сприйняття героїв.

- Зі списку слів виберіть ті, які відповідають образу Вакули та чорта, Оксаний Солохи.

Сміливість, хитрість, розум, непостійність, підступність, боягузтво, богобоязливість, гордість, слабкість, вірність, егоїзм, гостинність, скромність, корисливість, мстивість.

Висновки:Вакула й чорт виявляють абсолютно протилежні риси характеру.

Оксана й Солоха теж не дуже схожі між собою, хоча обидві мають успіх у протилежної статі й обидві легковажні.
VII. Узагальнення та систематизація вивченого. Рефлексія

- Порівняйте повісті М. Гоголя та Ч. Діккенса, вкажіть спільне.

Особливості «різдвяної» повісті:

1) дія відбувається напередодні Різдва;

2) Різдвяна ніч дарує диво - перетворює героїв (Скрудж перетворюється надоброчесну людину; Оксана закохується у Вакулу; Чуб «прозріває» стосовно Солохи);

3) щасливий фінал;

4) фантастичні герої та події.

VIII. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

1.Слово вчителя

З дитинства ми очікуємо дива в морозну зимову ніч Різдва. І воно приходить, принаймні, у чудових книгах Ч. Діккенса та М. Гоголя.

2. Вправа «Мікрофон».

- Сьогодні я запам’ятав…

- Цікавим мені було…

- На наступному уроці я хотів би…

IХ. Домашнє завдання.

- дочитати повість «Ніч перед Різдвом»;

- прочитати по підручнику с.104 – 105;

- дібрати цитати про святкування Різдва у Диканці;

- підготувати повідомлення про традиції святкування Різдва в Україні; символи Різдва; українські колядки.

Категорія: Мої статті | Додав: olenatalasko (26.03.2019)
Переглядів: 556 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту
сайт школи №13