Середа, 01.05.2024, 13:53
Вітаю Вас Гість | RSS

Талашко О.А. - вчитель Луцької ЗОШ №13

Категорії розділу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 35
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Система уроків за повістю М.В. Гоголя "Ніч перед Різдвом"

Тема: Микола Васильович Гоголь (1809–1852). «Ніч перед Різдвом». Народні традиції та звичаї у творі.

Мета: показати на прикладах з твору опис українських народних традицій у повісті; учити характеризувати героїв;

розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання, переказу, аналізу тексту, уважність, формувати читацьку культуру учнів;

виховувати інтерес до звичаїв та свят українського народу, до творчості М.В.Гоголя.

Обладнання: підручник, хрестоматія, тексти повісті «Ніч перед Різдвом», портрет письменника, виставка книг письменника, ілюстрації до повісті, слайд-презентація, відео фрагменти із фільму «Ніч перед Різдвом».

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент. Створення ситуації успіху

1. Слово вчителя.

Пролунав дзвінок

Починається урок

Будемо працювати старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у 6-А класі

Діти просто молодці! (пауза)

2. Вправа «Барометр настрою».

Добрий день діти. Я рада всіх вас бачити. Діти, а давайте звернемося до «барометру настрою» і кожен з вас визначить, яким є його настрій на початку уроку.

(Діти визначають свій настрій і декілька учнів зачитують свої варіанти. )

Я рада, що у вас гарний настій, адже ви пам’ятаєте, що гарний настрій - запорука вдалої подорожі. А ми сьогодні відправимося з вами до Диканьки.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Перевірка домашнього завдання.

Вчитель: А для початку давайте з вами перевіримо, наскільки добре ви запам’ятали життєвий і творчий шлях письменника.

Де і коли народився М.Гоголь?

Як письменник провів своє дитинство?

Коли була створена повість «Ніч перед Різдвом»?

Як М. Гоголь пов'язаний з Україною?

2.Розгадування кросворду

1

Р

2

і

3

з

5

в

6

о

1.Ким доводилася відьма Солоха ковалеві Вакулі? (Матір'ю)

2. Що викрав чорт? (Місяць)

3. З ким вирушив Вакула на прийом до цариці?(козаки)

4. Як називалося село, в якому жив гоголівський персонаж Вакула? (Диканька)

5. Ким за професією був Вакула?(Коваль)

6.Назвіть "транспортний засіб" коваля Вакули під час польоту в Петербург. (Чорт)

Вчитель:

- Діти, про яке свято йдеться у творі?(Різдво)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Слово вчителя.

Повість М. Гоголя «Ніч перед Різдвом» приваблює читачів цікавим сюжетом, описом незвичайних казково-містичних подій. А відбуваються ці події на тлі майстерно змальованих українських пейзажів. Як саме фантастичні елементи та описи природи втілюються у цьому творі та яку роль вони відіграють, ми з вами дізнаємося протягом уроку. З дитинства ми очікуємо морозну зимову ніч Різдва. Ось чому я обрала цей епіграф до уроку. Зверніть увагу як сучасна українська поетеса передала цими рядками велич Різдва. Різдвяні дні – це світлі дні, що приносять добро та тепло в наші душі, яке так необхідне кожному. Тому це свято так люблять , шанують українці і тому воно таке традиційне. Давайте зануримось у це свято, послухавши різдвяну пісню…..

(Звучить колядка «Нова радість стала», відео).

Бесіда

- Як називається жанр пісні, яку ви щойно прослухали? (Колядка)

- Які колядки ви знаєте? («Небо і земля нині торжествують», «Нова радість стала», «Бог предвічний народився», найкращі авторські колядки Остапа Нижанківського «Бог ся рождає», Богдана-Ігоря Антонича «Народився Бог на санях», Ганни Гаврилець «Ой, питалася княжа корона» тощо.)

- На яке свято прийнято співали колядки? (Різдво)

- Чи можемо ми віднести колядки до народних традицій?

IV. Оголошення теми і мети уроку.

Отож, тема нашого уроку: Микола Васильович Гоголь. «Ніч перед Різдвом». Народні традиції та звичаї у творі.

Сьогодні ми з вами прослідкуємо, які українські традиції описує М. Гоголь у своєму творі і з якою метою.

V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

1. Слово вчителя.

Микола Гоголь добре знав традиції українського народу, дуже достовірно, з усіма деталями описує святкування Різдва. З давніх часів ця подія супроводжувалася різноманітними народними обрядами, такими як ворожіння, колядування та інші. Люди вірили, що якщо в цей вечір загадати бажання, то воно неодмінно збудеться.

2. Випереджувальне завдання.

Учень1. Різдво здавна святкувалося на Русі. Сорокаденний піст закінчувався у Святвечір. Вечеряти можна було з появою першої зірки - різдвяної. Їли кутю - зерна злаків, замочені у воді, з медом. Зазвичай під Різдво розпочинались сильні морози, але це не заважало народу, особливо молоді, веселитися. Святкова процесія йшла з паперової зіркою і вертепом – яскраво розфарбованим скринькою в два яруси. Колядування починали діти, хлопці і дівчата. Вони співали під вікнами хат колядки та отримували за це різне частування.

Ніч перед Різдвом особлива: ніч напередодні найбільшого християнського свята – Народження Ісуса Христа, але разом з тим в цю ніч злі сили - чорт, відьма - ведуть себе найбільш активно, сміливо, намагаються зігнати зло на добрих людях.

Учень2. З давніх - давен існує звичай колядувати на Різдво.

Колядування - позацерковний звичай, що дійшов до нас ще з язичницьких часів, однак з часом він християнізувався.

Після вечері починались забави. Старші діти несли вечерю дідусям та бабусям і починали колядувати. Колядують діти, дорослі парубки та дівчата.
В українському фольклорі «коляда» означає Різдво і пов’язаний з цим звичай славити господарів, дарувати подарунки колядникам. Дорослі парубки ходять ватагами із «звіздою» і дзвоником. Дівчата ходять з ліхтарем у вигляді зірки або місяця.

3. Виконання учнями колядок.

Учні в українських костюмах співають колядку «Добрий вечір тобі».

4. Виразне читання уривків з твору
- Як святкують Різдво в Диканьці? Зачитайте, які різдвяні звичаї описані автором.
- Які різдвяні дива відбуваються в Диканьці? Що завадило колядуват хлопцям та дівчатам? (Поява нечистої сили: чорт украв місяць, здійняв хуртовину, відьма збирала зорі.)

5. Випереджувальне завдання.

Учень1. У ніч проти Різдва, згідно з народними уявленнями, активізується нечиста сила. Це час боротьби темних сил із силами добра. Тому в повісті М.Гоголя є образи відьми і чорта, загальні обриси яких не дуже відрізняються від народних уявлень.
Відьма — давня назва злих чаклунок. Походить від стародавнього слова «відати», тобто знати. Відьми, за народними повір’ями, спроможні літати у повітрі на мітлі, у ступі, знімати і ховати зірки. Відьом уявляють у вигляді старих баб з розтріпаним сивим волоссям, кістлявими руками. Вирушають вони на свої темні справи вночі і через піч або камін потрапляють в оселі добрих людей. Вмираючи, вони мучаться, бо мають передати кому-небудь свою науку.
Учень 2. Чорта в народі називали бісом. Біс — за народною уявою маленький,
чорненький, з довгим хвостом, копитами та ріжками і обов’язково кульгавий. Ноги він поламав ще до створення світу, коли за гріхи він і вся нечисть були скинуті з неба на землю. Сорок днів і ночей летіли вони до землі, і де хто впав, там і оселився. Чорти люблять ходити один до одного в гості, галасливо справляють весілля. Вони здатні наслати негоду, хуртовину, можуть «закружляти», «водити», «збити зі шляху» добрих людей. У фольклорі є й історія про чорта, який пролітав крізь димар побачення до відьми.

6. Робота над змістом твору.

- Що ви дізналися про чорта?

- Знайдіть опис чорта. (Короткозорий, хоч би він наклав на ніс, замість окулярів, колеса з комісарової брички, і тоді не розпізнав би, що воно таке. Спереду достоту німець: вузенька мордочка...)

- Які народні вірування описуються у творі? (Віра у відьом і чортів.)

- Хто виступає у повісті в ролі нечистої сили? (Чорт і відьма Солоха)

- За народними повір’ями, у ніч напередодні Різдва з’являється уся нечиста сила, яка знаходиться серед людей до Хрещення (19 січня). . Це час боротьби темних сил із силами добра.

- А що вам відомо про Вакулу? (Коваль, здоровань і хлопець хоч куди козак, що осоружніший був чортові, ніж панотця Кіндрата проповідь...)

- Чи вірив коваль у Бога? Підтвердьте рядками з тексту.

Отже, Гоголь використав у творі поширену в Україні фольклорну легенду про благочестивого маляра і поєднав її із сюжетами про популярного героя слов’янської міфології.

VI. Узагальнення та систематизація вивченого.

1. Бесіда.

- Які народні звичаї, що описав М. Гоголь зберіглися до наших часів?

- Чи знаєте ви колядки? Заспівайте.

- Чому у повісті автор приділяє велику увагу народним звичаям та традиціям святкування Різдва? (М. Гоголь був родом з України (Малоросії), нерідко він і сам коли був дитиною брав участь у веселому різдвяному дійстві та колядував разом із товаришами.)

VII. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

1.Слово вчителя

Гоголь з любов’ю описує обряди українського народу, його побут, звичаї, використовує безліч українських слів, не перекладаючи їх російською мовою, для того щоб донести до читача всю красу, атмосферу свята на рідній письменнику Україні.

Шануйте і пам'ятайте звичаї і традиції свого краю, любіть свою землю і рідну мову, гордіться званням українця.

2. Вправа «Барометр настрою».

А тепер знову зверніться до свого «Барометра настрої» і простежте чи змінився ваш настрій, в якій бік. (Учні виконують роботу і зачитують свої варіанти.)

VIII. Домашнє завдання.

- повторити сюжет твору;

- дібрати цитати до образів Вакули та Оксани;

- * намалювати ілюстрації до повісті «Ніч перед Різдвом».

Категорія: Мої статті | Додав: olenatalasko (26.03.2019)
Переглядів: 411 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту
сайт школи №13