Середа, 01.05.2024, 15:22
Вітаю Вас Гість | RSS

Талашко О.А. - вчитель Луцької ЗОШ №13

Категорії розділу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 35
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Система уроків за повістю М.В. Гоголя "Ніч перед Різдвом"

Тема: Микола Васильович Гоголь «Ніч перед Різдвом». Тема кохання. Образи Оксани і Вакули.

Мета: проаналізувати образи Оксани й Вакули та особливості розкриття теми кохання в тексті повісті;

розвивати логічне й асоціативне мислення, вміння висловлювати думку, користуючись цитатами з твору;

виховувати повагу до людських почуттів.

Обладнання: портрет М. Гоголя, ілюстрації (фотокадри) до повісті, мультимедійна презентація, відеофрагменти фільму «Ніч перед Різдвом», роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок закріплення досліджуваного матеріалу

Епіграф: Любов страху немає.

Нестор Літописець

Хід уроку

І. Організаційний момент. Створення ситуації успіху

1. Слово вчителя.

Доброго дня діти! Триває наше знайомство з повістю. Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми вирушаємо в далеку подорож сторінками повісті «Ніч перед Різдвом». На вас чекають серйозні випробування, вам доведеться подолати труднощі і перешкоди на своєму шляху. Наша подорож обіцяє бути цікавою, захоплюючою, незабутньою.

На шляху нашої мандрівки нас чекають випробування у вигляді завдань, які вам доведеться розв’язати.

А налаштуватись на серйозну творчу роботу нам допоможе аутотренінг, який ми не раз використовували на уроках.

Я – творча особистість.

Я думаю, отже існую.

Я аналізую, отже, існую.

Я аналізую. Висловлюю свої судження.

Я хочу все знати!!!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Виконання завдань у групах. (Слайд 3)

1-група. Встановити відповідність:

 

…Вузенька мордочка, яка безнастанно вертілася на всі боки та нюхала все, що тільки траплялося, закінчувалась, як і в наших свиней, кругленьким п’ятачком; ніжки були такі тоненькі... А зате ззаду був він точнісінько губернський стряпчий в мундирі, бо в нього теліпався хвіст, такий гострий та довгий, як теперішні мундирні фалди.

 

…Свіже, жваве, по-дитячому юне личко, з блискучими чорними очима та невимовно привабливою усмішкою, що пропікала душу…

Ні, немає вже снаги перемогти себе! Час покласти край усьому, пропадай душа, піду втоплюся в ополонці, та й поминай, як звали!»

Вона була ні гарна ні погана з себе. Важко й бути гарною в такі роки. Однак вона вміла так причаровувати до себе найстатечніших козаків…

Тому не потрібно далеко ходити, у кого чорт за плечами

2-група. Розгадати кросворд і знайти ключове слово.

1.ч

о

р

т

2.п

е

т

е

р

б

у

р

г

3.р

і

з

д

в

о

4.в

а

р

е

н

и

к

и

5.в

а

к

у

л

а

6.д

и

к

а

н

ь

к

а

7.ч

у

б

8.п

і

д

к

о

в

а

9.ц

а

р

и

ц

я

1. Нечиста сила, що допомогла головному герою повісті М.Гоголя.

2. Місто, до якого головний герой літав.

3. Свято, під час якого відбуваються події.

4. Страва, яка сама застрибувала Пацюкові до рота.

5. Ім’я головного героя.

6. Село, в якому відбуваються події.

7. Ім’я батька красуні Оксани.

8. Предмет, який головний герой згинав у руці.

9. Оксана попросила у парубка річ, яку носила сама ….

Відповіді: 1) чорт; 2) Петербург; 3) Різдво; 4) вареники; 5) Вакула; 6) Диканька; 7) Чуб; 8) підкова; 9) цариця.

Ключове слово: черевички.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

З дитинства ми очікуємо в морозну зимову ніч Різдва. Різдво - свято миру , душевного спокою, відпочинку. Це одне з найвеселіших свят, яке приносить подарунки. Новорічні й різдвяні дні – це світлі дні, що приносять добро в наші душі, яке так необхідне кожному.

IV. Оголошення теми і мети уроку.

А зараз діти пропоную вам пограти у гру. Вправа називається «Інтрига».

Вправа «Інтрига».

Зібрати картинки - пазли. Виконавши це завдання, ми дізнаємося про тему нашого уроку.

- Які герої повісті зображені на них? (Учні збирають пазли картинок, на яких зображені Вакула і Оксана)

Тема уроку « М. Гоголь. «Ніч перед Різдвом». Тема кохання. Образи Оксани і Вакули». (Запис у зошиті дати і теми уроку). На уроці ми дамо характеристику образам головних героїв повісті, дослідимо, як розвивалися стосунки між ними, будемо вчитися висловлювати власну думку і обгрунтовувати її.

V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

1. Слово вчителя.

Сьогодні ми з вами вирушаємо до мальовничого села Диканьки, де творяться дива, де зірки та місяць надзвичайно яскраво світять на різдвяному небі. Барвисто і казково виглядають засипані снігом дерев'яні будиночки на вузьких старих вуличках. Димок з труб в'ється по небу, переплітаючись і розчиняючись у височині.

(Звучить мелодія віхоли)

Але, що це…? Десь подівся місяць, зникли зорі, а вітер піднявся такий, так сипле в очі снігом, що за два кроки нічого не видно. Хто ж нам підкаже дорогу до Диканьки? Здається, я бачу якогось доброго чоловіка. Чи це ви, пане Рудий Паньку?

2. Рольова гра. Зустріч із пасічником Рудим Паньком.

Так, так, я Рудий Панько. За що мене миряни прозвали Рудим Паньком - їй-богу, не вмію сказати. І волосся, здається, у мене тепер більше сиве, ніж руде. Але у нас, не звольте гніватися, такий звичай: як дадуть кому яке прізвисько люди, то і на віки-вічні залишиться воно. Як будете, панове, їхати до мене, то прямісінько беріть прямо по стовповій дорозі. Прошу, проте ж, не надто закладати назад руки і, як кажуть, фінтити, тому що дороги у хуторах наших не такі гладкі, як перед вашими хоромами. Зате вже як завітаєте в гості, то динь дамо таких, яких ви зроду, може, не їли, а меду, і забожусь, кращого не знайдете на хуторах. Уявіть собі, що як занесеш медовий стільник - дух піде по всій хаті, уявити не можна який: чистий , як сльоза, або кришталь дорогий, що буває в сергах. А якими пирогами нагодує моя стара! Що за пироги, якщо б ви тільки знали: цукор, справжній цукор! А масло так от і тече по губах, коли почнеш їсти. Однак що ж я, справді, розбалакався? Приїжджайте тільки, приїжджайте скоріше; а нагодуємо так, що будете розповідати всім і кожному.

3. Слово вчителя.

Дякую, пане Рудий Паньку! З Вашою допомогою ми легко потрапимо в Диканьку.

«Последний день перед Рождеством прошел. Зимняя, ясная ночь наступила. Глянули звезды. Месяц величаво поднялся на небо посветить добрым людям и всему миру, чтобы всем было весело колядовать и славить Христа. Морозило сильнее, чем с утра; но зато так было тихо, что скрып мороза под сапогом слышался за полверсты.»

Ось уже гурт парубків показався під вікнами хат, а дівчата, які вже причепурилися і нарядилися, швидко повибігали на рипучий сніг. Побачимо, що вони наколядували.

4. Вправа «Мішок колядників».

- Заглянемо у мішок, який залишили дівчата. Скільки тут різних речей! Але ви повинні вибрати з цього оберемка тільки ті, що належать героям нашого твору, і назвати, кому саме. (Дзеркало (Оксана), нагайка (Чуб), скриня (Вакула), мішок (Солоха), черевички (цариця), кочерга (кумова дружина) …)

5. Рольова гра.

Учитель. Ми вже скільки часу знаходимося у Диканьці, а досі не познайомилися з Оксаною і Вакулою. Загляньмо у віконце цієї хатинки, може, її господиня вдома?

Оксана перед дзеркалом ( учениця читає уривок з тексту «І чого людям надумалося розславляти, ніби я гарна…».

Розповідь Оксани .

Мене звуть Оксана, я єдина донька козака Чуба. Скоро мені виповниться сімнадцять років. Батько накупив мені багато гарного одягу, щоб одружився зі мною найкращий молодець у світі. Про мене говорять, що я дуже гарна, хлопці юрбами бігають за мною, а особливо коваль Вакула. Ходить за мною, гарні слова говорить, обіцяв зробити скриньку, якої ні в кого немає. Та він грубий і димом від нього пахне, а люди ще говорять, що мати його відьма. Та, що мені Вакула, скоро прийдуть дівчата, підемо колядувати, от буде весело!

Вакула (Спостерігє за Оксаною, ученгь читає уривок з тексту «Чудна дівчина…. Не любить вона мене …».

Розповідь Вакули : Я коваль Вакула, мене знають і в Диканьці, і поза її межами. Люблю кувати гарні речі з заліза, ось Оксані з найкращого заліза скриньку викував, дві ночі з кузні не виходив. А ще люблю малювати. В селі мене гарним живописцем вважають, розписав стіни церкви, розфарбував дерев’яний посуд, з якого їдять усі козаки в Диканьці. Все добре, якби не Оксана. Люблю її всім серцем, а вона грається моїм почуттям, як іграшкою. А вона ж мені найдорожча в світі.

Учитель : Що ж, ви тільки що довели, що напередодні різдвяного свята герої не відчувають себе щасливими – Оксана нікого не любить, а Вакула любить, та не відчуває взаємності і тому страждає . Але ми з вами вже впевнились, що Різдво – чудове і радісне свято, яке робить людей щасливими і добрими, а, іноді, в чарівну різдвяну ніч відбуваються справжні чудеса …Згадайте «Різдвяну пісню в прозі» Діккенса і її головного героя – Скруджа. Різдвяна ніч у Гоголя теж незвичайна – вона своєю чудодійною силою вплинула на наших героїв і змінила і їхні стосунки, і їх самих. Давайте прослідкуємо, як це відбулося.

6. Вправа «Оживи картину». Групова робота.

(Клас об’єднується в групи. Добирають цитати з тексту до ілюстрації і зачитують.)

Вчитель: Заради любові до Оксани Вакула, глибоко віруюча і богобоязлива людина, в одну ніч верхи на чорті робить казкову подорож у далекий і загадковий Петербург і привозить для своєї коханої царицини черевички невимовної краси. У цьому епізоді дуже яскраво проявилась його готовність пожертвувати чим завгодно в ім’я любові. На обіцянку чорта, що Оксана «буде сьогодні ж наша», Вакула відповідає: «За таку ціну готовий бути твоїм».

Але й отут коваль просто так не здається. Перехрестивши чорта, він повністю підкоряє його собі і в кінці подорожі «віддячив» йому, відваживши три удари лозиною.

- Чому Вакула переміг чорта? (Чиста та благородна душа Вакули не може бути віддана нечистій силі, тому коваль легко перемагає чорта та змушує підкоритися йому.) (Слайд 14)

- Завдяки чому коваль виконав завдання Оксани? (Вакула кохає Оксану, і почуття до дівчини надають йому сили. Кохання може творити дива.

У героя були помічники - чаклун Пацюк і чорт. Риси характеру Вакули допомагають досягти мети.)

7. Розподільний диктант.

Записати риси характеру, що притаманні Оксані й Вакулі.

Сміливість, вірність, примхливість, грайливість, скромність, самовпевненість, кокетливість, працьовитість, гордовитість, талановитість, цілеспрямованість, пихатість.

VI. Узагальнення та систематизація вивченого. Рефлексія.

1.Гра ТАК-НІ

Події відбуваються напередодні Нового року.

На дозвіллі Вакула займався писанкарством і зажив слави кращого музики.

Вакула кохає Оксану.

У Вакули і Чуба дружні відносини.

Молодь зібралася колядувати.

Вакула-майстер-коваль.

У Солохи стояло 2 мішки.

Оксана – вередлива красуня.

Їй 19років.

Осідлав Вакула відьму…

Твір має трагічний кінець.

Я мрію про таке кохання, як у головних героїв.

З дитинства ми очікуємо дива в морозну зимову ніч Різдва. І воно приходить — принаймні, у чудових книгах Ч. Діккенса та М. Гоголя.

2. Прийом «Кроссенс».

Самостійно скласти кроссенс і пояснити взаємозв’язок між його елементами

Або

Вправа «SMS- повідомлення»

Написати коротеньке повідомлення Оксані та Вакулі.

VII. Підбиття підсумків уроку.

1. Узагальнююча бесіда

- Як ви розумієте слова Оксани: «Ні, ні , не треба мені черевичків! – одказала Оксана, відмахуючи руками та не зводячи з нього очей. – Я й без черевичків…». Що символізують черевички в повісті? (Оксана щиро покохала, і тому їй уже не потрібні подарунки, вона буде щасливо жити з коханим і без царських черевичків. Черевички символізують пару щасливих закоханих, які почувають себе «царями» завдяки силі кохання.)

- Яку казку ви знаєте, де також особливу роль відіграли черевички? (У казці Ш. Перро «Попелюшка» черевички феї теж з’єднали закоханих.)

- Чому Гоголь, показуючи щасливе життя молодих, звертає увагу на гарно розмальовану хату? (Хата, прикрашена чудовими малюнками, ніби символізує щасливе життя Вакули та Оксани, їхнє чисте кохання). (Слайд 19)

- Яке ж диво сталося в повісті Гоголя «Ніч перед Різдвом»?

- Як ви розумієте слова Нестора Літописця, які є епіграфом нашого уроку?

2.Слово вчителя.

Так, оповідання «Ніч перед Різдвом» закінчилося добре. Коваль Вакула дістав черевички, які носила цариця. Оксана ж «майже всю ніч картала себе вголос», - зазначає М. В. Гоголь. Це була не проста ніч. А різдвяна, коли очищається, висвітлюється душа. І саме тому Оксана зрозуміла, що кохає Вакулу. Побачивши його вранці живим, сказала: «Мені не треба черевиків! Я і без черевиків…»- далі не договорила – зашарілася. Відкинувши гордість, вона стала добрішою. Добро врешті-решт перемогло. Таке диво сталося в різдвяну ніч, коли здійснюються всі бажання.

Кожна різдвяна і новорічна ніч закінчується відчуттям дива.

VIII. Домашнє завдання.

- скласти сенкани «Вакула», «Оксана»;

- скласти свій варіант сюжету: Вакула не дістав черевичків, що далі б було.

- * намалювати ілюстрацію до твору;

принести маленький символ Різдва ( різдвяні дзвіночки, янголятка, зірочки, гілочка ялинки, горішки, шишки і т.п.).

 

Категорія: Мої статті | Додав: olenatalasko (26.03.2019)
Переглядів: 1006 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту
сайт школи №13