Середа, 01.05.2024, 11:25
Вітаю Вас Гість | RSS

Талашко О.А. - вчитель Луцької ЗОШ №13

Категорії розділу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 35
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Система уроків за повістю М.В. Гоголя "Ніч перед Різдвом"

Тема: Роль фантастики в повісті М.В. Гоголя «Ніч перед Різдвом».

Елементи фольклору (традиційні образи – відьма, чорт, місяць та ін.; різдвяні символи; елементи казки).

Мета: завершити цілісний аналіз повісті «Ніч перед Різдвом»; з'ясувати рівень розуміння учнями смислу тексту твору та авторської позиції; з’ясувати роль фантастики у творі;

розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання, переказу, аналізу тексту, уважність, формувати читацьку культуру учнів;

виховувати інтерес до звичаїв та свят українського народу, до творчості М.В.Гоголя.

Обладнання: портрет М. Гоголя, ілюстрації (фотокадри) до повісті, мультимедійна презентація, відеофрагменти фільму «Ніч перед Різдвом», роздатковий матеріал.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент. Створення ситуації успіху

Слово вчителя.

Ось і добігає кінця наша подорож з героями повісті М. Гоголя «Ніч перед Різдвом». Наскільки вона для вас цікавою, повчальною, чи залишила слід у ваших серцях, покаже час. А зараз перевіримо як ви справилися із домашнім завданням.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Перевірка домашнього завдання.

- учні зачитують сенкани;

- представляють свої варіанти розвитку сюжету;

- демонструють ілюстрації до твору.

2. Індивідуальна робота на картках

Тести (Додаток)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Прийом «Живі речі».

(У кожного учня на парті лежить унікальна річ – різдвяні дзвіночки, янголятка, зірочки, гілочка ялинки, горішки, шишки … . Учитель пропонує взяти в руки особисту «живу річ»).

Слово вчителя.

У кожного з вас на парті лежить «жива річ». Чому саме вона? (Тому що кожна річ має відношення до Різдва). Візьміть у руки вашу особисту «живу річ», відчуйте її: яка у неї вага, яка вона на дотик – шорстка чи гладка, тверда чи м’яка, тепла чи холодна. Спробуйте уявити, який шлях вона здійснила, щоб потрапити до вас. Кожна найпростіша річ містить великі таємниці, невловиму чарівність, красу. Відчуйте, що ваш особистий предмет живий, він немовби світиться з середини, містить у собі силу та гармонію, передає її вам. Ця річ для кожного з вас буде сьогодні символом натхнення і майстерності, вмінням сказати багато за допомогою невеликої кількості слів, побачити у повсякденному несподіване, визначне, велике. Обережно, з турботою і ніжністю покладіть вашу живу річ на парту.

IV. Оголошення теми і мети уроку.

Повість М. Гоголя «Ніч перед Різдвом» приваблює читачів цікавим сюжетом, описом незвичайних казково-містичних подій. Як саме фантастичні елементи втілюються у цьому творі та яку роль вони відіграють, ми з вами дізнаємося протягом уроку.

V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

1. Слово вчителя.

На землі завжди змагаються дві сили – темрява та світло. Ці сили є втілення чого?(добра та зла) І від їх протиборства залежить життя людей. Часто в ролі злих сил виступають персонажі нереальні, фантастичні.

2. Евристична бесіда.

- В який час доби відбуваються події у творах?(вночі) А саме о цій порі трапляються, як відомо, різні дива. І, звісно, без фантастики не обійтись.

- Що таке фантастика? (Відповіді учнів).

- Звернемося до словника літературознавчих термінів. Ваші думки майже співпадають з науковими визначеннями.

- Що таке реальність?

2.Словникова робота

Фантастика - зображення неправдивого, неможливого в реальному житті.

Реальність - дійсно існуюче, що не уявне.

3. Робота з текстом

Фантастика і реальність у повісті

- Зачитайте епізоди, у яких описуються фантастичні події (чорт краде місяць;

чорт і відьма літають у небі; вареники летять до рота Пацюка; Вакула дістався до Петербурга верхи на чорті).

- Назвіть фантастичних героїв повісті «Ніч перед Різдвом». (Чорт, Солоха, Пацюк)

Якою зазвичай зображують відьму в казках?

( Старою, немічною, злою.)

- Яка Солоха? Зачитай її портрет.( Нічим не відрізняється від сільських жінок, поводить себе як звичайна жінка, але літає на мітлі та збирає зірки).

- А чорт? В казках – це створіння з рогами і хвостом.

- Як його зображує Гоголь?

(Він смішний, незграбний, розмовляє і схожий на німця, але в той же час краде місяць.)

- Чи можна Пацюка віднести до ще одного представника «нечистої» сили?

- Як Гоголь зображує фантастичних героїв?

Які герої повісті відносяться до реального світу?

(Вакула, Оксана, Чуб, Голова, дяк, куме, ткач, кумова дружина, дівчини і парубки).

- Правильно, це звичайні віруючі люди, які не люблять нечисть.

Висновки. Поряд із реальними героями в повісті присутні й фантастичні. Деякі герої, наприклад, Пацюк, виглядають, як звичайні люди, але здатні здійснювати фантастичні дії. Двоїсту природу має і Солоха, здатна перевтілюватися у відьму.

І це переплетення фантастики і реальності, комічного і страшного тільки посилює враження багатства життя в творах Гоголя.

4.Робота з ілюстраціями.

Символи Різдва.

Діти уважно подивіться на екран і спробуйте знайти та назвати, які символи Різдва зображено.

1 Основний різдвяний атрибут - це зірка, яку

носили ватаги колядників. Вона прикрашалась

стрічками та дзвониками. Зірка символізувала

народження Месії, вона була не лише

астрологічним явищем, а скоріше чудесним явленням. Виконавши своє призначення, вона зникала,але залишалась рукотворним символом

християнського свята.

2.
 

Колядники ходять по хатах з «козою»,

«пастухом», що також є символічними,

адже саме пастухи дізнались і

сповістили про народження Спасителя.

Колядки - це пісні, що прославляють

Христа. Обдаровування ласощами

колядників також є символічним, бо

пастушки принесли дари Божому Дитяті.
 

3.Символ цього свята – зелена ялинка. Зірка, яка зазвичай красується на верхівці дерева, − символ Віфлеємської зірки, що яскраво освічувала шлях волхвам до Ісуса Христа. Різнобарвні кульки, маленькі ангели, гірлянди, маленькі пастухи із свічками та ліхтариками нагадують свічки та ліхтарі, що світили у цю святу ніч Віфлеємським пастирям. І зараз ці вогні горять у кожному будинку.

Щоб свято було ще радіснішим та веселішим, родичі один одному кладуть подарунки під ялинку. Дітям вішають солодощі на ялинкові ялинки.
4.

Кутя (рум. colivă, серб. кољиво, пол. kutia) – найважливіша страва Різдва, назва якої прийшла до нас, кажуть, ще з часів Гіпербореї, де готувалась як поминальна страва для духів померлих предків. Ті, які були… У Різдвяну ніч відкриється небо і духи наших померлих родичів навідаються до нас. І тих, які загинули на війні, і тих, яких не стало в Голодомор. І хіба не лишимо для них на столі миски з кутею? Так твориться зв'язок між нами і тими, які були.
Приготування куті, як творення долі – обережно і неспішно. Головний компонент – зернята пшениці, як символ продовження роду (життєстійкість пшеничного зерна добре відома. Навіть зернята, знайдені у гробницях єгипетських фараонів, здатні прорости і дати життя новому колоску). Тому, обережно ставлячись до ідеї відтворення, варимо пшеницю на маленькому вогні, і зайвий раз не турбуємо зерня, перемішуючи його ложкою.
До звареної пшениці, як охолоне, додаємо мак - це зорі на небі, що дарують нам молодість; мед — звісно що, на здоров'я і як символ вічного щастя; горіхи – як символ багатства; родзинки - як символ життя та любов й божого провидіння.

Слово вчителя. Символи, які ви назвали, дуже важливі, але головне те, що

свято Різдва сповнене символікою духовних вартостей - виявами милосердя,

любові, пошани до ближніх.

- Назвіть різдвяні символи, присутні у повісті «Ніч перед Різдвом». (Колядки, зірка, яку носять колядники, народні пісні)

5. Перегляд відеоролику з елементами фантастики. Порівняння з текстом твору, назвемо відмінності.

VI. Узагальнення та систематизація вивченого. Рефлексія.

1.Узагальнююча бесіда

- Давайте тепер з'ясуємо навіщо ці елементи фантастики М. Гоголь використав у творі? ( Щоб створити атмосферу казки, дива. Фантастика допомагає виявити суть героїв, їх прагнення, думки. Тримає у напрузі увагу читача. Адже Різдво – це мрія, казка, віра в добро, справедливість, навіть нечиста сила набуває позитивних рис. Як людина віруюча, автор відобразив у творі незриму присутність нечистої сили та її боротьбу за душу людини. Проте людина, яка має в душі Бога, завжди поборе диявола. Як Вакула переборов чорта. Отже, повість Гоголя допомагає утвердити добро, без якого не можливі були б такі перетворення героїв, вчить нас бути добрими, милосердними, щедрими).

- Чому у повісті автор приділяє велику увагу народним звичаям та традиціям святкування Різдва? (М. Гоголь був родом з України (Малоросії), нерідко він і сам коли був дитиною брав участь у веселому різдвяному дійстві та колядував разом із товаришами.

2. Вікторина на найуважнішого читача.

1) Що відьма збирала в рукав в ніч перед Різдвом? (зірки)

2) Хто і навіщо вкрав місяць? (чорт, який задумав помститися Вакулі і порушити його побачення з Оксаною)

3) За що чорт хотів помститися ковалеві? (коваль зобразив на воротах, як Святий Петро виганяв з пекла злого духа, грішники били чорта батогами, полін)

4) Чому дії чорта були Солохи на руку? (вона не хотіла, щоб її син Вакула одружився з Оксаною, бо сама хотіла вийти заміж за її батька - Чуба)

5) Хто і чому влучив у мішки в хаті Солохи? (чорт, голова, дяк і Чуб; всі вони були шанувальниками Солохи, але не підозрювали про своє суперництві)

6) Яку умову поставила Оксана Вакулі в обмін на свою згоду про заміжжя? (черевики як у цариці)

7) Чому Вакула вирішив втопитися? (він любив Оксану і не міг стерпіти її насмішок)

8) Яким чином Вакула потрапив в Петербург? (на чорті)

9) Як можна приборкати чорта? (перехрестити його)

10) Яких історичних осіб зустрів у палаці Вакула? (Катерину II, Потьомкіна)

VII. Підбиття підсумків уроку.

1. Вправа «Незакінчене речення»

- У повісті Гоголя мені найбільше сподобалося ...

- Прочитавши повість «Ніч перед Різдвом», я зрозумів ...

- Хочу подякувати автору (героям твору) за те …

2. Слово вчителя. Ви активно і старанно працювали на уроці, маєте гарні

результати за свою роботу. Але найкраща нагорода для читача – це емоції,

переживання і духовне збагачення, які ми отримуємо «спілкуючись» з нашим

видатним земляком Миколою Васильовичем Гоголем.

VIII. Домашнє завдання.

Підготуватися до контрольної роботи за темою «Пригоди і фантастика».

 

Додаток

І варіант

1.Скільки гостей Солоха заховала в мішок?

а) 3; б) 2; в) 4);

2. Хто виніс мішки з хати Солохи?

а) чорт;

б) коваль Вакула;

в) дяк.

3. Що просила Оксана у Вакули, щоб погодитися вийти за нього заміж?

а) валянки, як у Солохи;

б) черевички, як у цариці;

в) плаття, як у цариці.

4.Що зробив Вакула з горя?

а) втопився;

б) повісився;

в) відправився за черевичками.

5. З ким Вакула пішов до цариці?

а) з купцями;

б) з запорожцями;

в) сам.

6. Чим закінчилася повість?

а) Вакулі не дали черевичок;

б)Вакулі дали черевички, але Оксана не прийняла їх, а сказала:

« Я і без черевичків…»

в) Вакулі дали черевички, Оксана прийняла їх і сказала « дякую, але заміж за тебе я не вийду»

7. У якому жанрі написаний твір?

а)Фантастика;

б) містика;

в) казка.

8.Перед якими святами відбуваються події?.

а) перед Новим роком;

б) перед Різдвом;

в) перед Миколаєм.

9.Кому із героїв галушки самі летять до рота?

а) Пацюку;

б) голові;

в) дякові.

10. Як називається місце, де відбуваються неймовірні події?

а) Диканька;

б) Полтава;

в) Петербург.

11.Вакула заволодів чорта:

а) силою; б) хрестом; в) хитрістю.

12. Придумати своє запитання і варіанти відповіді до нього.

Правильну відповідь позначити.

ІІ варіант

1.Відьма збирала зірки:

а) в кишеню;

б) в рукав;

в) в мішок.

2.Чорт заховав місяць:

а)в кишеню;

б) в рукав;

в) в мішок.

3.Чорт не любив коваля Вакулу:

а) тому, що він був сином відьми;

б) тому, що він був його суперником;

в) тому, що він намалював його на картині в церкві.

4.Чуб у різдвяну ніч направився в гості:

а) до Солохи;

б) до дяка;

в) до голови.

5. Місяць знову показався на небі, тому що:

а) чорт змилостивився над людьми і відпустив його;

б) чорт ненароком зачепив у пічці ладунку, в яку заховав місяць;

в) Солоха відібрала у чорта місяць і відпустила його.

6. Цей твір це :

а) оповідання;

б) повість;

в) поема.

7. Художній світ цього твору:

а) реальний;

б) казковий;

в) вміщує в собі реальність і казковість.

8.Дяк прийшов в гості до Солохи:

а) тому, що до нього ніхто не прийшов;

б)він втік від гостей;

в) він переплутав хати.

9. На прохання Оксани дістати черевички цариці Вакула:

а) пішов топитися;

б) розсміявся;

в) помчав у столицю.

10.Вакула пішов до Пацюка, тому що:

а) він вмів чаклувати;

б) ходили слухи, що він знахар;

в) був найрозумнішим.

11. Чорта з мішка визволив:

а) Пацюк;

б) Вакула;

в) він сам вискочив.

12.Придумати своє запитання і варіанти відповіді до нього.

Правильну відповідь позначити.

Категорія: Мої статті | Додав: olenatalasko (26.03.2019)
Переглядів: 2240 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту
сайт школи №13