Урок світової літератури у 5-му класі: "Перемога теплих людських стосунків над багатством Снігової Королеви"
Структура уроку
I.Організаційний етап Доброго дня усім. Ми з вами продовжуємо мандрувати по казковій країні. Сьогодні за вікном гарний день. Я гадаю, що у всіх вас також гарний настрій. Отож, хочу на початку всім побажати, щоб наша подорож була цікавою,захоплюючою. II. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань. Вступне слово вчителя. Сьогодні ми з вами завершуємо розглядати казку Г.К.Андерсена „Снігова Королева”. Впевнена, що багатьом ця казка сподобалась, а для декого стала улюбленою. Але давайте пригадаємо, з чого все починалося? 1. „Мозкова атака” - Які нещастя принесли скалки дзеркала троля? - Якою вперше побачив Кай Снігову Королеву? - Чому скалки від дзеркала потрапили в серце саме Каю? - Чому саме троянди нагадали Герді про Кая у чарівному садку? - Чому мудра фінка не допомогла Герді? 4. Оголошення теми і мети уроку. 5.Визначення очікуваних результатів від уроку.(учні записують свої очікування від уроку на стікерах і прикріплюють їх на дошці ) III.Етап засвоєння і закріплення знань. 1.Слово вчителя. Це була своєрідна розминка перед далекою дорогою. Для того, щоб зрозуміти, осмислити мотиви вчинку Герди, ми вирушимо разом з маленькою героїнею у дорогу, щоб звільнити Кая. 2.Бесіда „ Шлях до перемоги” - Скільки зупинок здійснила Герда на шляху до Кая? - Яка зупинка найважливіша? Чому? - А яке в Герди було завдання? - Що вона повинна була зробити? Як? -За допомогою чого? - Як ви гадаєте, які предмети є важливими в казці? Підказка: до них постійно автор звертається протягом усієїказки. - Як ви гадаєте, що гарніше – троянда чи сніжика? Відповідь аргумен йту. 3. Випереджувальне завдання. Розповідь учнів легенд про троянду. Учень 1. Ця квітка прийшла до нас з Давньої Греції. З нею пов’язано чимало легенд. В одній з них йдеться про те, що ця квітка скрізь супроводжувала богиню кохання Афродіту. З’явилася вона тоді , коли прекрасна богиня виходила з моря, а її тіло вкривала білосніжна піна. Зібравши частину піни в долоні, богиня дмухнула на неї. Піна перетворилася на білу троянду, яку богиня закріпили на лівому плечі, сколовши легке і ніжне вбрання. Під променями сонця піна перетворилася на маленькі ніжні білі троянди, які покривали хітон богині. Саме тому традиційно вбрання нареченої має білий колір, що нагадує морську піну. Білі троянди є ознакою подружнього життя, вірності й чистоти. Вони пов’язані з грецькою німфою Евридікою. В день весілля голову Евридіки прикрашав вінок із білих троянд. А ми повернемося до Афродіти. Її спіткало нещастя в коханні. Її коханий Адоніс загинув. Сподіваючись застати свого коханого ще живим, Афродіта поспішала до місця трагедії. Необхідно було підніматися високо в гори. Місцевість була порослою чагарником. Колючки кололи ноги, руки і тіло Афродіти. Та вона не відчувала болю – все поспішала на зустріч з коханим. Крапельки крові оросили троянди, надавши їм рожевого і червоного кольору. Учень 2. Інша легенда розповідає про те, що раніше на землі не було ніяких квітів. Якось богиня рослинності Флора заглянула в занедбаний сад поблизу одного будинку. Сад був великий, гарний. Та й будиночок охайний, прибраний. Але і сад, і будиночок виглядали якимись сірими, непривабливими. Богиня Флора захотіла якимось чином «оживити» сад. Вона зайшла в нього. Йдучи між деревами, вона відривала невеликі шматочки тканини від свого пістрявого вбрання: білі, сині, жовті і кидала їх на землю. На тому місці виростали квіти. Оглянула богиня сад: він був просто чудовим. Вже богиня хотіла залишити сад, та щось її утримало. Ступивши ще крок, вона озирнулася. Так, сад був дійсно гарним. Та в ньому чогось не вистачало. Тоді богиня повернула до саду, зупинилася серед квітів, відірвала найбільший шматок тканини від вбрання, згорнула його і поклала в самому центрі саду, промовивши, що на цьому місці повинна бути квітка, яка стане окрасою всього саду, королевою серед квітів. І дійсно, не встигла богиня Флора вийти із саду, як на тому місці, куди вона поклала клаптик тканини, закрасувалася найбільша і найгарніша квітка – червона троянда. Вона була вищою з-поміж квітів, тому відразу привернула увагу. Усі квіти, які були в саду, повернули голівки до незнайомки. Її аромат розносився по всьому саду, п’янив і дурманив. Всі квіти відразу відчули прихильність до троянди, називаючи її Красунею, Квіткою Кохання, Величністю. А ще вони визнали її першість і вибрали її Королевою саду. Відтоді дійсно троянда посіла найпочесніше місце серед квітів. Та й люди визнали її королевою. Троянди супроводжували давніх греків завжди і всюди. Їх прикріпляли до головних уборів і одягу. Пелюстками з троянд осипали переможців і кидали їм до ніг троянди. Пелюстками з троянд осипали шлях молодим, квітчали весільну постіль. З давніх-давен троянди приносили в родину, де народилася дитина. Ними ж осипали шлях людині, яку проводжали в останню путь. Так троянда стала квіткою-символом кохання, краси, народження, вічності, пам’яті. 4. «Асоціативний кущ». - Що ви уявляєте, коли вимовляєте слово „троянда”? - З чим асоціюється це слово? - Символом чого є троянда? Отже, де б не була дівчинка, її супроводжуюють ці квіти: вдома, у саду, чаклунки. - Що ви уявляєте, коли вимовляєте слово „сніжинка”? - Як описано сніжинки в казці? - З чим вони асоціюються? - Символом чого є сніжинка? Сила любові маленької Герди змінювала людей, перевиховувала творила справжні дива. Які саме? А тепер ми підходимо до найголовнішого. Позаду залишилась важка дорога і гарні й злі люди. А попереду холодний і величний палац Снігової Королеви... 5. Робота з текстом. Виразне читання опису палацу Снігової Королеви. Погляньте, яка багата Снігова Королева, а хз іншого боку – маленька, тендітна Герда. - Назвіть риси переваги Герди і Снігової Королеви. - На чиємо боці перевага і чому? - А що сталося далі? - Що допомогло Герді розтопити холодне серце Кая? 6. Лексична робота. - Пояснити значення словосполучення „гаряче серце”. - Підібрати синоніми до словосполучення «гаряче серце». - Розкажіть, коли і як ви використовуєте ці слова в житті. - Що означає вислів «поділитися серцем»? в) Рольова гра «Сюрприз». До класної кімнати заходять Кай і Герда. Герда. Ми дуже раді, що вас зворушила історія Герди і Кая. Ми з радістю завітали до вас для того, щоб поділитися з вами найдорожчим, що у нас є, - нашими серцями. Кай. Герої данські Герда й Кай Здолали холод, кригу. Спасибі Андерсену скажем За цю хорошу книгу. Цінуйте дружбу і любов, І друзів радість щиру, Бо наші посмішки веселі – Це запорука миру. (Кай і Герда дарують сердечка, а учні висловлюють думки про те, що найбільше їх вразило в цій казці ) IV. Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання. 1. Підведення підсумків уроку. «Незакінчене речення» Ми сьогодні подорожували з Гердою і ... - мені сподобалось... - мене схвилювало... - я замислився... - мене зацікавило... - я взяв для себе... 2. Оцінювання. 3. Мотивування домашнього завдання. Сьогодні ми з вами мандрував чарівною країною казки разом з Гердою і Каєм. Гадаю,багатьом сподобалася ця казка, а особливо її головна героїня. Разом із Гердою ми пройшли складний шлях до перемоги. Впевнена, що кожен з вас зрозумів, що тільки «гаряче серце» здатне подолати всі перешкоди, розтопити кригу Снігової Королеви. Отже, домашнім завданням для вас на наступний урок буде: - дати письмову відповідь на питання: „ Чого навчила мене казка Г.К. Андерсена „Снігогва Королева”? - *скласти кросворд до казки; -* намалювати ілюстрацію до казки. Що ж, швидко пролетів час, закінчується наш урок, але не закінчується наша подорож чарівною країною казки. Отож, до нових зустрічей.